هند ماهواره سنجشی خود را به‌همراه ۹ ماهواره از ۳ کشور دیگر به فضا پرتاب کرد

0 252

هند یک ماهواره سنجشی خود را همراه با ۹ ماهواره از کشورهای آمریکا، لوکزامبورگ و لیتوانی توسط ماهواره‌بر PSLV به مدار لئو فرستاد. این مأموریت روز شنبه ۷نوامبر (۱۷آبان) ساعت ۰۹:۴۲ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی اتیش دهاوان (Satish Dhawan) صورت گرفت. ماهواره هندی موسوم به EOS-01 مجهز به فناوری رادار دهانه ترکیبی (SAR) در باند X است که بالغ بر ۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد. این ماهواره که از آن با نام RISAT-2BR2 نیز یاد می‌شود، سومین ماهواره سری RISAT است که در فاصله حدوداً ۵۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت.

ماهواره‌های مذکور توسط آژانس تحقیقات فضایی هند (ISRO) اپراتوری می‌شوند و با احتساب این مأموریت تاکنون سه ماهواره از این سری در مدار قرار گرفته که اولین آن‌ها در سال ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شد. این ماهواره‌ها دارای عمر طراحی ۵ سال بوده و هدف از پرتاب آن‌ها پایش زمین در تمام ساعات شبانه‌روز برای جمع‌آوری داده‌ها برای مقاصدی از جمله کشاورزی، جنگلداری، اندازه‌گیری رطوبت خاک، زمین‌شناسی، نظارت بر سیل و همچنین بهره‌برداری‌های نظامی عنوان شده است.

نمای ماهواره RISAT-2A

چهار ماهواره لمور-۲ (Lemur-2) متعلق به شرکت آمریکایی اسپایر گلوبال (Spire Global) نیز در این مأموریت به فضا پرتاب شدند؛ ماهواره‌هایی که به منظومه‌ای شامل بیش از ۱۰۰ ماهواره پیوستند. این ماهواره‌ها با وزن ۴ کیلوگرم دارای دو محموله برای مقاصد هواشناسی و پایش ترافیک دریایی می‌باشند. ماهواره‌های این منظومه مجهز به سامانه‌های شناسایی خودکار (AIS) بوده و اولین گروه از آن‌ها در سال ۲۰۱۵ به فضا پرتاب شدند.

نمای ماهواره‌های لمور-۲

چهار ماهواره دیگر این عملیات موسوم به KSM-1 (سرواژه Kleos Scouting Mission) برای شرکت لوکزامبورگی کلئوس اسپیس (Kleos Space) در مدار قرار گرفتند. این ماهواره‌ها با ابعاد 6U برای ایجاد منظومه‌ای شامل ۲۰ ماهواره به فضا پرتاب شدند. هدف از ایجاد این منظومه، پایش ترافیک دریایی و دریافت امواج فرکانس خیلی بالا (VHF) از کشتی‌ها برای فراهم‌آوری اطلاعات مورد نیاز مشتریان در سراسر جهان عنوان شده است.

این منظومه با تشخیص منشاء و زمان مخابره امواج رادیویی، دولت‌ها و سازمان‌ها را قادر می‌سازد فعالیت‌های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، ماهیگیری غیرقانونی و دزدی‌ دریایی را شناسایی کنند. با بهره‌گیری از ماهواره‌های این منظومه همچنین می‌توان برای نجات افرادی که در دریا گرفتار شده‌اند و نیاز به کمک دارند، استفاده نمود.

نمای ماهواره‌های KSM-1

طی این مأموریت ماهواره تحقیق و توسعه‌ M6P-2 متعلق به شرکت لیتوانیایی نانواویونیکس (NanoAvionics) نیز در مدار قرار گرفت. این ماهواره با ابعاد 6U که با نام‌ لوکاناست-۲ (LacunaSat-2) هم خوانده می‌شود، برای دو مشتری این شرکت ساخته شده و حامل محموله‌هایی برای آزمایش فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیاء است. ماهواره M6P-1 سال گذشته میلادی توسط همین سری ماهواره‌بر هندی به فضا پرتاب شد که آن مأموریت شکست خورد.

نمای ماهواره M6P-2

PSLV که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای می‌باشد که توسط ISRO ساخته شده است. این ماهواره‌بر دارای طول کلی ۴۴ متر بوده و وزن نسخه‌های مختلف آن از ۲۳۰ تا ۳۲۰ تُن متغیر است. همچنین قطر مراحل اول و دوم آن ۲.۸ متر، مرحله سوم ۲ متر و مرحله چهارم آن ۱.۳ متر می‌باشد. PSLV که مراحل آن از هر دو نوع سوخت مایع و جامد بهره می‌برند، اولین بار در سال ۱۹۹۳ به فضا پرتاب شده و با احتساب این پرتاب تاکنون ۵۱ مأموریت را پشت‌سر گذاشته که در ۳ مورد با شکست مواجه شده است. این ماهواره‌بر قادر به حمل ۳۸۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو بوده و هر بار پرتاب آن بین ۱۸ تا ۲۸ میلیون دلار هزینه دربردارد.

 

espash ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، wikipedia ، indianexpress ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15997
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها