چین ۱۰ ماهواره سنجشی آرژانتین را به فضا پرتاب کرد

0 249

چین ۱۰ ماهواره سنجشی کوچک از یک منظومه ماهواره‌ای متعلق به آرژانتین را به فضا پرتاب کرد. طی این مأموریت ماهواره‌های مذکور با نام ÑuSat روز جمعه ۶نوامبر (۱۶آبان) ساعت ۰۳:۱۸ به‌وقت گرینویچ توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۶ (Long March-6) از پایگاه فضایی تاییوان (Taiyuan) در شمال چین در ارتفاع حدوداً ۴۷۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفتند. اولین ماهواره‌های منظومه یادشده در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شدند و با احتساب ماهواره‌های این مأموریت تاکنون ۱۸ ماهواره ÑuSat در مدار قرار گرفته‌اند.

ماهواره‌های ÑuSat که با نام‌های NewSat و Aleph-1 نیز شناحته می‌شوند، توسط شرکت آرژانتینی ستلاجیک (Satellogic) ساخته شده‌اند. این ماهواره‌ها با وزنی معادل ۳۷.۵ کیلوگرم و عمر طراحی ۳ تا ۴ سال مجهز به یک سامانه‌ تصویربرداری در طیف مرئی و مادون قرمز هستند. ماهواره‌های این منظومه تصاویر با قدرت تفکیک مکانی بالا را برای مشتریان تجاری و دولتی آرژانتینی فراهم می‌آورند. ستلاجیک برنامه دارد طی سال‌های آینده تعداد ماهواره‌های این منظومه را افزایش داده و به حدود صد ماهواره برساند.

نمای ماهواره ÑuSat-1

این منظومه امکان عکسبرداری و فیلمبرداری در لحظه با قدرت تفکیک مکانی ۱ متر را فراهم می‌کند. البته قدرت تفکیک مکانی آخرین نسخه این ماهواره‌ها بهبود یافته و به ۰.۷ متر رسیده است. مقامات ستلاجیک مدعی‌اند با پرتاب این ۱۰ ماهواره، ظرفیت مداری برای تصویربرداری با وضوح بالا توسط منظومه ماهواره‌ای آن‌ها از شرکت‌های آمریکایی پلنت لبز (Planet Labs) و مکسار (Maxar Technologies) نیز بیشتر خواهد بود. به‌گفته آن‌ها اکنون منظومه یادشده می‌تواند یک نقطه از زمین را تا ۴ بار در شبانه‌روز پایش کرده و قادر به پوشش مساحتی بیش از ۴ میلیون کیلومتر مربع طی یک شبانه‌روز است.

لانگ مارچ-۶ که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت مایع است. این ماهواره‌بر با طول کلی ۲۷ متر، دارای وزنی معادل ۱۰۳ تُن می‌باشد. همچنین قطر مرحله اول آن ۳.۳۵ متر و قطر مراحل دوم و سوم آن ۲.۲۵ متر است. لانگ مارچ-۶ که توسط آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) ساخته شده، قادر به انتقال ۱۰۸۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ بوده و از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید (Dinitrogen tetroxide) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. اولین مأموریت ماهواره‌بر مذکور در سال ۲۰۱۵ صورت پذیرفته و با احتساب این عملیات تاکنون ۴ بار به فضا پرتاب شده که همه آن‌ها موفق بوده‌اند.

 

wikipedia ، space.skyrocket ، spaceflightnow ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15995
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها