موقعیت درخشان تماشای سیاره‌ مریخ در این شب‌ها

0 1,214

این روزها و شب‌ها، مریخ در فاصله‌ نزدیکی به زمین قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که روز سه‌شنبه ۶اکتبر (۱۵مهر) ساعت ۱۷:۴۸ به‌وقت تهران در فاصله ۶۲,۰۷۰,۴۹۳ کیلومتری زمین قرار گرفت. این نزدیک‌ترین فاصله‌ بین دو سیاره تا ۱۵ سال آینده یعنی سال ۲۰۳۵ محسوب می‌شود. اگرچه نزدیک‌ترین فاصله در ۶اکتبر بود، این درخشان‌ترین حالت از دید ناظر زمینی نیست. مریخ چند روز دیگر‌ یعنی در ۱۳اکتبر (۲۲مهر) درخشان‌ترین حالت خود را خواهد داشت که فرصتی بی‌نظیر برای تماشا و رصد آن است. اگر بخواهید جذابیت این سیاره را اندکی حس کنید، آسان‌ترین راه تماشای دقیق و با حوصله‌ آن در این موقعیت مناسب است.

این سیاره در آسمان شرقی به‌صورت یک نور مایل به قرمز درخشان قابل مشاهده می‌باشد و بنابر اعلام ناسا، اکتبر (مهر) زمان مناسبی برای تماشای مریخ است، زیرا سراسر شب قابل مشاهده بوده و حدود نیمه شب به بالاترین نقطه‌ خود در آسمان می‌رسد. بنابراین کافی است پس از غروب خورشید، افق شرقی را بنگرید تا به‌سادگی مریخ را پیدا کنید. هم‌چنین تا طلوع خورشید یعنی زمانی که مریخ در افق غربی پنهان می‌شود، فرصت دارید به تماشای آن بپردازید. روشنایی ظاهری زیاد مریخ باعث شده حتی با وجود آلودگی نوری در آسمان شهرها هم قابل مشاهده باشد.

اگر ابزار رصدی مانند تلسکوپ یا دوربین دوچشمی هم در اختیار داشته باشید، می‌توانید با استفاده از فرصت مقابله‌ زمین و مریخ و مطالعه‌ راهنمای رصد مریخ با تلسکوپ، این سیاره‌ شگفت‌انگیز را دقیق‌تر بکاوید. حتی با یک تلسکوپ کوچک می‌توان برخی از عوارض سطحی مریخ را شناسایی کرد.

منبع دیجی کالا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15881
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها