نوبل فیزیک ۲۰۲۰ به سه پژوهشگر حوزه سیاه‌چاله‌ها اهدا شد

0 253

سه دانشمند به‌دلیل اکتشافات تحول‌آفرین در مورد سیاه‌چاله‌ها به‌عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۲۰ انتخاب شدند. راجر پنروز (Roger Penrose)، فیزیک‌دان و ریاضیدان انگلیسی، راینهارد گِنتزِل (Reinhard Genzel)، دانشمند آلمانی، و اَندریا اِم. گِز (Andrea M. Ghez)، اخترشناس اهل ایالات متحده، دانشمندان برگزیده‌ای هستند که در مجموع جایزه تقریباً ۱.۱۱ میلیون دلاری را دریافت کردند.


از چپ به راست: راجر پنروز، اندریا گز، راینهارد گنتزل


راجر پنروز از دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) ثابت کرد که سیاه‌چاله‌ها نتیجه اجتناب‌ناپذیر نظریه نسبیت عام آلبرت انیشتین هستند. یکی از اعضای کمیته بنیاد نوبل در مورد دستاورد پنروز می‌گوید: «او ریاضیات سیاه‌چاله‌ها را درک کرد و ثابت نمود روند تشکیل سیاه‌چاله می‌تواند به‌صورت طبیعی رخ دهد؛ یعنی اینکه یک ستاره پس از فروپاشیدن به سیاه‌چاله تبدیل می‌شود.»

راینهارد گنتزل و اندریا گز معتبرترین سند از وجود یک سیاه‌چاله کلان‌جرم در مرکز کهکشان راه شیری تا‌به‌امروز را ارائه کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که این جرم فوق‌العاده بزرگ که کمان‌ای* (*Sagittarius A) نام دارد، ستاره‌های اطراف را با نیرویی بسیار زیاد به‌سمت خود می‌کشد.

اندریا گز نیز در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (University of California, Los Angeles) تدریس می‌کند و چهارمین زنی است که جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرده است. راینهارد گنتزل که در مؤسسه فیزیک مکس پلانک (Max Planck Institute for Physics) آلمان فعالیت می‌کند، با همکاری اندریا گز به‌وسیله بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های دنیا مرکز کهکشان راه شیری را از طریق گازهای بین‌ستاره‌ای رصد کردند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15877
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها