توالت فضایی جدید و مخزن هوای فشرده راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند

0 174

کپسول فضایی سیگنوس (Cygnus) حامل ۳۶۰۰ تُن محموله از جمله یک مخزن هوای فشرده، یک توالت فضایی و مواد غذایی به‌سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شد. این مأموریت روز شنبه ۳اکتبر (۱۲مهر) ساعت ۰۱:۱۶ به‌وقت گرینویچ از پایگاه پرتاب تجاری مارس (MARS) در ایالت ویرجینیا توسط حامل فضایی آنتارس (Antares) صورت گرفت. پیش‌بینی می‌شود سیگنوس دو روز بعد یعنی روز دوشنبه به ایستگاه فضایی برسد.

توالت فضایی جدید موسوم UWMS (سرواژه Universal Waste Management System) یکی از مهم‌ترین محموله‌های این مأموریت بود که توسط ناسا و با هزینه ۲۳ میلیون دلار ساخته شده است. این توالت ۶۵ درصد کوچک‌تر و ۵۴۰ درصد سبک‌تر از مدلی است که هم‌اکنون در ایستگاه فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک دوربین ۳۶۰ درجه برای راهپیمایی فضایی و بذر تربچه برای کشت در فضا از جمله دیگر محموله‌های این مأموریت بودند. مخزن هوای فشرده‌ نیز به‌‌منظور برطرف کردن نشتی ایستگاه فضایی به فضا فرستاده شد؛ مشکلی که فضانوردان مدتی است با آن مواجه هستند.

سیگنوس یک فضاپیمای پشتیبانی بدون‌سرنشین یکبارمصرف متعلق به شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) است. این فضاپیما اکنون به‌عنوان بخشی از برنامه خدماتی توسعه حمل و نقل بین‌المللی سامانه‌های تجاری ترابری مداری (COTS) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین آنتارس ساخت همین شرکت می‌باشد و قادر به حمل ۸۰۰۰ کیلوگرم به مدار لئو است. این حامل فضایی دو مرحله‌ای که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد، با احتساب این عملیات تاکنون ۱۳ بار به فضا پرتاب شده که فقط یک مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب آنتارس بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون دلار هزینه دربردارد.

 

space ، wikipedia ، hamshahrionline ، mehrnews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15857
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها