مأموریت ماهواره‌بر تجاری چینی برای دومین بار متوالی شکست خورد

0 256

چین در پرتاب یک ماهواره سنجشی توسط ماهواره‌بر کوآیژو-۱آ (Kuaizhou-1A) شکست خورد تا بدین ترتیب دومین شکست متوالی ماهواره‌بر‌های سری کوآیژو رقم بخورد. این مأموریت روز شنبه ۱۲سپتامبر (۲۲شهریور) ساعت ۰۴:۵۳ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی این کشور انجام گرفت که طی آن کوآیژو-۱آ نتوانست به مدار مورد نظر برسد و عملیات پرتاب ناموفق اعلام شد. بنابر اظهارات مقامات مربوطه علت شکست این مأموریت در دست بررسی است.

ماهواره‌بر تجاری کوآیژو-۱آ در مأموریت مذکور حامل ماهواره جیلین-۱ (با نام کامل Jilin-1 High Resolution-02C) بود. نسخه کوآیژو-۱۱ از این سری ماهواره‌برها نیز در ژوئیه سال جاری میلادی و در اولین پرتاب خود نتوانسته بود ماهواره‌ای از همین سری با نام Jilin-1 High Resolution-02E را به مدار زمین منتقل کند.

ماهواره‌های جیلین-۱ که توسط شرکت چانگ گوانگ (.Chang Guang Satellite Technology Co. Ltd) برای شرکت بیلی‌بیلی (.Bilibili Inc) توسعه یافته‌اند، قادر به تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) با قدرت تفکیک مکانی ۰.۷۵ متر و تصویربرداری چند طیفی با قدرت تفکیک مکانی ۳ متر هستند. سال گذشته میلادی دو ماهواره از این سری پرتاب شده بود که هر دوی آن‌ها در مدار خورشید‌آهنگ قرار گرفتند.

نمای ماهواره Jilin-1 High Resolution-02A

کوآیژو یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای است که سه مرحله اول آن سوخت جامد و مرحله فوقانی آن سوخت مایع می‌باشد. این ماهواره‌بر توسط شرکت اکس‌پِیس (ExPace) زیرمجموعه شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (China Aerospace Science and Industry Corporation) توسعه یافته است.

مأموریت پرتاب اولین نمونه‌های این ماهواره‌بر موسوم به کوآیژو-۱ و کوآیژو-۱آ از سال ۲۰۱۳ آغاز شد؛ ماهواره‌برهایی که قادر به حمل ۲۰۰ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری زمین هستند. همچنین کوآیژو-۱۱ که نمونه بزرگتر آن‌‌ها به‌شمار می‌رود، با وزن برخاست بالغ بر ۷۰ تُن قادر به حمل ۱۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو می‌باشد. ماهواره‌برهای سری کوآیژو با احتساب این مأموریت تاکنون ۱۳ بار به فضا پرتاب شده‌اند که این دومین شکست آن‌ها محسوب می‌شود.

 

wikipedia ، space.skyrocket ، rocketlaunch ، space.skyrocket ، espash ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15772
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها