اسپیس‌ایکس ماهواره سنجشی آرژانتین را به‌همراه دو ماهواره کوچک به فضا پرتاب کرد

0 305

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) سه ماهواره را توسط ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) به فضا پرتاب کرد. دو ماهواره که شامل ماهواره سنجشی SAOCOM-1B و ماهواره ناوبری GNOMES-1 می‌شوند، به‌ترتیب برای کمیسیون ملی فعالیت‌های فضایی آرژانتین موسوم به CONAE و شرکت آمریکایی پلنتی‌کیو (PlanetiQ) در مدار لئو قرار گرفتند. ماهواره سوم نیز موسوم به تایواک-۰۱۷۲ (Tyvak-0172) توسط شرکت آمریکایی تایواک (Tyvak Nano-Satellite Systems) توسعه یافته و برای یک مشتری نامعلوم به فضا پرتاب شده است. از این ماهواره با ابعاد 6U هیچ اطلاعات دیگری در دست نیست.

مأموریت مذکور روز یکشنبه ۳۰اوت (۹شهریور) ساعت ۲۳:۱۸ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا انجام شد. برخلاف اغلب پرتاب‌ها از کیپ کاناورال که از چرخش زمین برای رسیدن به مدارهای با شیب کم استفاده می‌کنند، این مأموریت به‌سمت جنوب، در امتداد ساحل شرقی فلوریدا و یک مسیر پروازی معروف به دالان قطبی (polar corridor) پرواز کرد؛ امری که از فوریه۱۹۶۹ و مأموریت ماهواره‌بر دلتا-ای۱ (Delta-E1) تاکنون برای اولین بار صورت می‌گیرد.

SAOCOM-1B که دارای فناوری رادار دهانه ترکیبی (SAR) در باند L می‌باشد، توسط شرکت آرژانتینی INVAP توسعه یافته و دارای عمر طراحی ۵ سال است. این ماهواره با وزنی در حدود ۱۶۰۰ کیلوگرم دومین ماهواره از منظومه ماهواره‌ای SAOCOM محسوب می‌شود؛ منظومه‌ای که هدف اصلی آن پایش شبانه‌روزی مناطق جنگلی این کشور جهت مقابله با جنگل‌زدایی و همچنین اندازه‌گیری دقیق میزان کربن ذخیره‌شده در اکوسیستم جنگل به‌منظور جلوگیری از روند فزاینده تغییرات اقلیمی عنوان شده است. منظومه SAOCOM شامل ۴ ماهواره می‌شود که اولین آن‌ها در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و دو ماهواره دیگر نیز طی سال‌های آتی در مدار قرار خواهند گرفت.

نمای ماهواره SAOCOM 1

ابزار اصلی این ماهواره یک رادار است که به صورت شبانه‌روزی به پایش میزان رطوبت خاک، شرایط کلی جنگل‌ها و تغییرات در یخچال‌های طبیعی می‌پردازد. به‌گفته لورا فرولا (Laura Frulla)، مسئول تحقیقاتی این مأموریت، تاکنون تنها یک مورد مشابه این ماهواره توسعه یافته که توسط ژاپن انجام گرفته است. وی می‌گوید:‌ «رادار ماهواره SAOCOM-1B توسط امواج مایکروویو کار می‌کند که به آن اجازه می‌دهد در شرایط ابری و حتی بارانی بدون هیچ مشکلی مأموریت خود را انجام دهد. این ماهواره همچنین برای فعالیت خود نیازی به نور ندارد.» این در حالی است که حسگرهای اپتیکال (نوری) برای انجام مأموریت نیازمند نور خورشید هستند.

قدرت تفکیک مکانی این ماهواره‌ها از ۷ متر تا ۱۰۰ متر متغیر بوده و قادر به فراهم‌آوری پوشش جهانی هستند. فرولا عنوان می‌کند: «فناوری راداری باند L ماهواره SAOCOM-1B قادر به نفوذ به زیر سطح زمین بوده و برای جمع‌آوری اطلاعات علاوه‌بر آرژانتین بر ژاپن نیز تمرکز خواهد داشت.» وی ادامه می‌دهد: «با توجه به پوشش جهانی این ماهواره‌ها و اینکه آن‌ها در هر شبانه‌روز دو بار از یک نقطه عبور می‌کنند، ممکن است داده‌های این منظومه ماهواره‌ای به کشورهای دیگر نیز فروخته شود.»

دیگر ماهواره این عملیات پرتاب یعنی GNOMES-1 نیز یک ماهواره کوچک با وزن تقریبی ۳۰ کیلوگرم است که اولین ماهواره از یک منظومه ماهواره‌ای با هدف انجام پیش‌بینی‌ها و تحقیقات مرتبط با آب و هوا، اقلیم زمین و همچنین پایش آب و هوای فضایی (Space weather) محسوب می‌شود. ماهواره‌های این منظومه موسوم به GNOMES (سرواژه GNSS Navigation and Occultation Measurement Satellites) از نوع انحطاط رادیویی (Radio occultation) هستند که قرار است در نهایت ۲۰ ماهواره جهت تشکیل منظومه یادشده به فضا پرتاب شود.

نمای ماهواره GNOMES-1

این ماهواره‌ها توسط شرکت آمریکایی بلو کنیون (.Blue Canyon Technologies, Inc) توسعه می‌یابند، اما حسگرهای انحطاط رادیویی جی‌پی‌اس آن با نام Pyxis توسط پلنتی‌کیو ساخته می‌شوند. این حسگرها سیگنال‌های چهار منظومه ماهواره‌ای ناوبری جهانی یعنی جی‌پی‌اس آمریکا، گلوناس (GLONASS) روسیه، بیدو (Beidou) چین و گالیلئو (Galileo) اروپا را هنگام عبور آن‌ها از جو زمین ارزیابی کرده که از آن‌ها برای پیش‌بینی‌های آب و هوای زمین استفاده می‌شود.

 

space.skyrocket ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، space ، agriculture ، nasaspaceflight

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15717
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها