اقتصاد حاملهای فضایی در قرن بیست و یکم (قسمت دوم)

با اولین پرتاب ماهوارهبر فالکون (Falcon) مهمترین تحول صنعت پرتابهای فضایی در قرن بیست و یکم صورت گرفت. محصول جدید شرکت اسپیسایکس (SpaceX) با سرمایهگذاری و تلاشهای ایلان ماسک (Elon musk) در سال ۲۰۱۰ و پس از فالکون-۱ نخستین پرتاب خود را با موفقیت انجام داد. با این پرتاب تعادل بازار حاملهای فضایی بههم خورد و اسپیسایکس با ارائه قیمتهای بسیار کمتر از رقبای دولتی خود در سرار جهان سهم بازار دیگران را تصاحب کرد و حتی برخی از رقبای خود را به مرز ورشکستگی رساند. در این مقاله به تاثیر و نحوه چگونگی ورود این شرکت به بازار و مقابله رقبای این شرکت برای حفظ سهم خود از بازار پرداخته میشود.
تا سال ۲۰۱۳ انحصار پرتابهای نظامی ارتش ایالات متحده در اختیار شرکت آمریکایی یونایتد لانچ الاینس (United launch alliance به اختصار ULA) بود. همچنین در خارج از آمریکا بیشتر پرتابهای سنگین شامل پرتاب تعداد زیادی ماهواره را آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) و آریاناسپیس (Ariane space) انجام میدادند. در این میان هند و ژاپن هم تا جایی که مشتری پیدا میکردند، سالی چندین مأموریت پرتاب داشتند. اما با ورود فالکون-۹ در سال ۲۰۱۰ این تعادل بههم خورد.
آنچه در این مقاله میخوانید:
اسپیسایکس و آریان اسپیس
اسپیسایکس و ULA . . .
برای مشاهده این صفحه اشتراک تهیه کنید.