دولت در عرصه فضایی هم سیاست‌گذار است و هم ناظر و هم مجری!

0 664

امیرحسین مجیدیان: محمد فرشچی عضو هیئت‌علمی دانشکدهٔ مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، عملکرد دولت را در بخش فضایی دارای اشکالات ساختاری می‌داند که منجر شده تا این عملکرد با کاهش بازده مواجه شده و روند حرکتی کشور در جهت اجرای برنامه‌های سند جامع توسعهٔ هوافضا با مشکل جدی روبرو شود. در همین رابطه وی در میزگرد بررسی سند جامع توسعه هوافضا که در شانزدهمین کنفرانس هوافضای کشور برگزار شد، بیان داشت:”متأسفانه دولت خودش هم سیاست‌گذار است و هم ناظر، و از همه بدتر خود دولت مجری هم می‌باشد. مثلاً مرکز ملی فضایی که قرار بود تنها سیاست‌گذار باشد، خود وارد میدان شده و یکسری قرارداد بسته است و کلی کار که نباید انجام بدهد، در حال انجام است. متأسفانه ما هم جرئت نداریم که در این مورد چیزی بگوییم، چون‌که ما فقط باید کارهای تحقیقاتی خودمان را دنبال کنیم و قرار نیست ازاین‌دست دخالت‌ها بکنیم.”
حرکت کارشناسان به سمت تصمیم سازی لازم است

فرشچی در ادامهٔ صحبت‌های خود اظهار کرد:”من تابه‌حال از انجمن هوافضا و بقیه همکارانم در دانشگاه‌های مختلف تصمیم سازی آن‌چنانی ندیده‌ام، به‌طوری‌که منجر به تصمیم‌گیری مناسب شود.” واژهٔ تصمیم سازی در حوزهٔ مدیریت به معنای فراهم نمودن بسترهای مناسب برای تصمیم‌گیری صحیح و دقیق است و این بستر مناسب یعنی آن‌که برای بهبود وضع موجود و سروسامان دادن به آن، چه مسئله‌ای برای حل کردن وجود دارد و بهتر است که چه کسی و به چه شیوه‌ای مسئله را حل کند و راه‌حل ارائه دهد.
با توجه به معنای این کلمه، فرشچی تأکید دارد که تصمیم سازی در صنعت فضایی کشور وجود ندارد:”متأسفانه شاهد این نبودیم که اتاق فکری ایجاد شود و طی جلسات متعدد، فعالیت‌هایی در خصوص تصمیم‌گیری‌های سند جامع اتفاق بیفتد و صورت بگیرد. بنابراین مشکل اصلی خود ما هستیم که نمی‌توانیم آن‌طور که بایدوشاید در مورد مسائل تصمیم سازی قدم برداریم.” این استاد دانشگاه یکی از وظایف حال حاضر تصمیم‌سازان را اینگونه عنوان کرد:« می‌بایست به گونه‌ای پیگیری کرد که به‌طور شفاف آقای وزیر محترم ارتباطات قانع شود که ما امکانات لازم در رابطه با فناوری و رسیدن به اهداف فضایی سند را نداریم.”

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1520
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها