زمین موقتاً صاحب یک ماه جدید شده است!

ستاره‌شناسان خرده‌سیارکی را که از سه سال قبل در میدان گرانشی زمین به دام افتاده بود، شناسایی کرده و به آن لقب «ماه کوچک زمین» داده‌اند! مدتی پیش ستاره‌شناسان مرکز مطالعه آسمان کاتالینا (CSS) در ایالت آریزونای آمریکا، جرم کم‌نوری را که به سرعت در آسمان حرکت می‌کرد، مورد شناسایی قرار داد. چند روز بعد، محققان شش رصدخانه از سراسر دنیا این سیارک با نام 2020 CD3 را مشاهده کرده و با محاسبه مدار آن اعلام کردند که حدوداً از سه سال قبل در حال گردش به دور زمین بوده است.

مدار شبیه‌سازی‌شده سیارک 2020 CD3

مرکز بررسی خرده‌سیاره‌ها (MPC) در آمریکا که مسئول جمع آوری داده‌های مشاهده‌ای برای سیارک‌ها و دنباله‌دارهاست، اعلام کرد که هیچ سندی مبنی بر مصنوعی بودن این شیء دریافت نکرده است؛ به همین دلیل این جسم به احتمال زیاد یک سیارک می‌باشد که حین عبور از مقابل زمین در میدان گرانشی آن گرفتار شده است.

2020 CD3 دومین سیارکی است که از آن به عنوان «ماه کوچک زمین» یاد می‌شود. خرده سیاره 2006 RH120 بین سپتامبر۲۰۰۶ و ژوئن۲۰۰۷ به دور زمین گردش کرد تا اینکه سرانجام از جاذبه زمین رهایی یافت. میهمان کوچک زمین احتمالاً طولی به اندازه یک اتومبیل (۱.۹ تا ۳.۵ متر) داشته و هر ۴۷ روز یکبار در مداری بیضی‌شکل و کشیده که از مدار ماه اصلی نیز فراتر می‌رود، به دور زمین گردش می‌کند.

مدار خرده‌سیاره 2020 CD3 پایدار نیست و محققان تخمین زده‌اند که تا ماه آوریل سال جاری میلادی از گرانش زمین رهایی خواهد یافت؛ البته برخی شبیه‌سازی‌های انجام‌شده از خط سیر این خرده‌سیاره نتایج متضادی را نشان داده‌اند. بنابراین محققان به رصدهای بیشتری نیاز دارند تا به‌طور دقیق وضعیت آن را تخمین زده و از اینکه این خرده‌سیاره یک ماه کوچک موقتی بوده و زباله فضایی نیست، مطمئن شوند.