تلاش ارمنستان برای کسب جایگاه در بازار صنعت ماهواره

0 747

آرمن سارگسیان (Armen Sarkissian) رئیس‌جمهور ارمنستان اخیراً طی دیدار با مدیران ارشد شرکت فرانسوی گروه تالس (Thales Group) که در سوئیس صورت گرفت، تمایل خود را به توسعه همکاری‌ها در زمینه‌ پروژه‌های ماهواره‌ای ابراز کرد. این جلسه، پس از دیدار نخست سارگسیان با گروه تالس در شهر ایروان و در سپتامبر ۲۰۱۹، دومین ملاقات رئیس‌جمهور ارمنستان با شرکت یادشده محسوب می‌شود.

ارمنستان طی سال‌های اخیر علاقه خود به دستیابی به ماهواره‌های ارتباطی و سنجشی خود را نشان داده است. در سال ۲۰۱۷ همکاری‌هایی در زمینه صنعت فضا میان ارمنستان و هند آغاز شد و طی یک قرارداد میان این دو کشور، هند متعهد شد برای ساخت ماهواره و تجزیه و تحلیل داده‌های سنجش از دور به ارمنستان کمک کند و دانشمندان فضایی این کشور را آموزش دهد. همچنین ارمنستان به‌عنوان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، در تلاش‌های این سازمان بین‌المللی برای توسعه یک منظومه ماهواره‌ای سنجشی چند ملیتی مشارکت دارد؛ امری که البته تا توسعه کامل آن زمان زیادی باقی مانده است.

گروه تالس شرکتی چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در حومه پاریس و در شهر نوی-سور-سن (Neuilly-sur-Seine) قرار دارد. این شرکت طراح و سازنده قطعات و تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز در صنایع هوافضا، حمل‌ونقل، صنایع دفاعی-نظامی و تجهیزات امنیتی می‌باشد. تالس از طریق شرکت تابعه خود موسوم به تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) و با هدف جمع‌آوری سفارش‌ برای ماهواره‌های خود در آسیای میانه فعالیت می‌کند. تالس آلنیا با هدف بازاریابی در تلاش برای جلب توجه مسئولان ارشد ترکمنستان و ازبکستان بوده است که برای مثال می‌توان به تلاش این شرکت برای فروش ماهواره‌های سنجش از دور خود به این کشورها اشاره نمود.

گفتنی است تنها کشور منطقه قفقاز جنوبی که در حال حاضر اپراتور ماهواره‌ محسوب می‌شود، همسایه ارمنستان یعنی آذربایجان است. گرجستان، دیگر کشور این منطقه که در شمال ارمنستان و آذربایجان واقع شده، اپراتور ماهواره نبوده و به ماهواره‌های مخابراتی و سنجش از دور تجاری ترکیه، آذربایجان و کشورهای اروپایی وابسته است.

منبع spacewatch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14813
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها