ناسا درصدد بررسی دقیق‌تر وضعیت کیفی هوا

ناسا قصد دارد ابزار جدید خود را به‌منظور بررسی وضعیت کیفی هوا تا سال ۲۰۲۲ برای پرتاب آماده کند. این سازمان قرار است ابزار خود موسوم به تمپو (Tropospheric Emissions: Monitoring of Pollution به‌اختصار TEMPO) را روی یک ماهواره کلاس-۱۳۰۰ ساخت شرکت مکسار (Maxar Technologies) به‌نام اینتل‌ست ۴۰‌ای (Intelsat 40e) به مدار بفرستد تا بتواند به بهبود پیش‌بینی وضعیت کیفی هوا کمک نماید. شرکت بال ائرواسپیس (Ball Aerospace & Technologies) تجهیزات تمپو را برای ناسا ابداع کرده و اکنون نیز مکسار را در ساخت تجهیزات مورد نیاز برای اینتل‌ست ۴۰ای یاری می‌دهد.

تمپو درحقیقت یک طیف‌سنج حساس به طول موج‌های مرئی و ماوراء بنفش نور است که ضمن بررسی میزان آلودگی هوا، به پایش سطح گازهایی مانند ازن و نیتروژن دی‌اکسید و همچنین ذرات معلق در هوا در اتمسفر بر فراز آمریکای شمالی خواهد پرداخت؛ اطلاعاتی که هر ساعت به‌روزرسانی می‌شوند و همواره در دسترس خواهند بود. در نتیجه سازمان‌های فعال در زمینه پایش شرایط آب و هوایی می‌توانند با کمک آن، اطلاعات دقیق و به روزرسانی شده‌ای را تهیه نمایند. شایان ذکر است ناسا در حال حاضر در تلاش برای بهبود اطلاعات مربوط به شاخص کیفیت هوا (AQI) است و موفق شده دقت بررسی روزانه این شاخص را در سازمان حفاظت از محیط‌ زیست آمریکا (EPA) تا ۳۸ درصد افزایش دهد.

منبع Techcrunch