فضانورد زن رکورددار حضور در فضا به زمین بازگشت

0 753

کریستینا کخ (Christina Koch)، فضانورد ناسا، پس از سپری کردن ۳۲۸ روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی و شکستن رکورد حضور یک فضانورد زن در فضا با یک پرواز، به همراه دو فضانورد دیگر، به زمین بازگشت. این فضانورد در مارس۲۰۱۹ و طی مأموریت اکسپدیشن ۵۹ (Expedition 59) به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرده بود و در مأموریت‌های اکسپدیشن ۶۰ و ۶۱ نیز حضور داشت.

کخ روز پنجشنبه ۶فوریه (۱۷بهمن) به‌همراه الکساندر اسکورتسوف (Alexander Skvortsov)، فضانورد آژانس فضایی روسیه (Roscosmos)، و همچنین لوکا پارمیتانو (Luca Parmitano)، فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA)، توسط فضاپیمای روسی سایوز (Soyuz) به کره خاکی بازگشتند و کپسول حامل آن‌ها در نزدیکی شهر ژزقازغان (Zhezqazghan) در قزاقزستان بر زمین نشست.

وی علاوه بر این رکورد، در طول مأموریت خود اولین راهپیمایی فضایی تمام‌زنانه تاریخ را به همراه دیگر فضانورد زن مستقر در ایستگاه فضایی، یعنی جسیکا میر (Jessica Meir)، به‌انجام رساند. آن‌ها در ۱۸اکتبر سال گذشته میلادی با انجام یک راهپیمایی فضایی که ۷ ساعت و ۱۷ دقیقه به طول انجامید، یکی از باتری‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی را تعویض کردند. البته این تنها راهپیمایی فضایی کخ نبود و او در چند مورد دیگر نیز مأموریت‌هایی را خارج از ایستگاه مذکور به‌انجام رساند. 

کریستینا کخ که در سال ۲۰۱۳ توسط ناسا به عنوان فضانورد انتخاب شد از کاندیداهای حضور در پروژه آرتمیس (Artemis) آژانس فضایی آمریکا نیز محسوب می‌شود. آرتمیس نام مأموریت بازگشت انسان به ماه می‌باشد و قرار است ناسا طی آن، فضانوردان از جمله یک فضانورد زن را تا سال ۲۰۲۴ به نزدیکی قطب جنوب ماه اعزام نماید.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14747
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها