همکاری آرژانتین و ترکیه برای ساخت ماهواره زمین-ثابت

0 546

به دنبال رکود طولانی‌مدتی که در بازار ماهواره‌های مخابراتی مدار GEO حاکم شده است، تولیدکنندگان ماهواره در سراسر جهان با چالش‌هایی برای فعال نگه‌داشتن خط تولید خود مواجه شده‌اند. اما این موضوع باعث توقف همکاری کشورهای ترکیه و آرژانتین با هدف تولید همین نوع ماهواره‌ها نشده است. در سال گذشته میلادی، شرکت دولتی آرژانتینی INVAP و شرکت نیمه‌دولتی ترکی ترکیش آئرواسپیس (Turkish Aerospace Industries) به صورت مشترک شرکتی را با نام جی‌ست‌کام (Gsatcom Space Technologies) و با هدف ساخت و فروش ماهواره‌های کوچک مدار GEO تاسیس کردند.

لوئیس جنووس (Luis Genovese) مدیر اجرایی جی‌ست‌کام می‌گوید این شرکت اطلاع دارد که پا در بازار بکری نمی‌گذارد، اما ترکیه و آرژانتین هردو علاقه‌مند هستند که توانایی ساخت ماهواره‌های خود را داشته باشند و به همین دلیل حضور در بازار هدف نهایی این شرکت نیست. وی تاسیس جی‌ست‌کام را یک عمل راهبردی برای هر دو کشور عنوان می‌کند.

شرکت INVAP تاکنون ماهواره‌هایی از جمله ماهواره‌های مخابراتی آرست-۱ و ۲ (Arsat-1&2) را برای اپراتور آرژانتینی آرست و ماهواره‌های سنجشی رادار روزنه مصنوعی سائوکام-۱آ و ۱بی (Saocom-1A&1B) را برای سازمان فضایی آرژانتین (CONAE) توسعه داده است.ترکیش آئرواسپیس نیز سازنده اغلب بخش‌های ماهواره سنجشی اپتیکال دولت ترکیه با نام گوکتورک-۲ (Gokturk-2) و در ساخت گوکتورک-۱ با شرکت فرانسوی تالس آلنیا (Thales Alenia Space) همکاری داشته است. این شرکت در حال حاضر مشغول به ساخت ترکست-۶آ (Turksat-6A)، نخستین ماهواره مخابراتی زمین-ثابت بومی ترکیه می‌باشد.

طبق گفته جنووس تمرکز اصلی شرکت جی‌ست‌کام بر روی ساخت ماهواره‌های مخابراتی پربازده (HTS) با وزن ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم و توان مصرفی ۱.۵ تا ۷.۵ کیلووات بوده و با وجود ابراز علاقه مشتریان هنوز قراردادی به صورت رسمی امضا نشده است. وی افزود این شرکت می‌تواند طی سه سال آینده نخستین ماهواره خود را کامل کند و پس از آن هر ماهواره را ظرف ۲۰ الی ۲۴ ماه خواهد ساخت. جی‌ست‌کام همچون برخی از دیگر تولید‌کنندگان، ماهواره‌های انعطاف‌پذیری را به مشتریان ارائه می‌کند که می‌توانند مشخصات پرتوها از جمله محل پوشش، شکل و توان آن‌ها را تغییر دهند. جنووس می‌گوید این شرکت به ساخت ماهواره‌های هواشناسی نیز علاقه‌مند است اما زمینه اصلی فعالیت آن ماهواره‌های مخابراتی است.

جنووس به صورت واضح اعلام نکرده است که انتظار چه تعداد مشتری تجاری را دارد اما قطعا موسسات ترکی و آرژانتینی مشتریان جی‌ست‌کام خواهند بود. هرچند اتکا بر مشتریان داخلی و دولتی موفقیت یک ماهواره‌ساز را تضمین نمی‌کند اما فعلا پاسخگوی برنامه جی‌ست‌کام که ساخت سالانه دو ماهواره است، می‌باشد. لازم به ذکر است که میزان سرمایه‌گذاری هریک از دو شرکت موسس در این شرکت اعلام نشده است.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14029
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها