اعلام جزئیات راهبرد توسعه شبکه ناوبری کشور در آینده‌ای نزدیک

0 387

یکی از مسائلی که در حوزه فضایی دنبال می‌شود موضوع ماهواره‌های ناوبری است که بحث موقعیت‌یابی و شبکه ناوبری برعهده آن‌هاست. در همین راستا رئیس سازمان فضایی ایران از اعلام جزئیات راهبرد توسعه شبکه ناوبری کشور در آینده نزدیک خبر داد. دکتر مرتضی براری در این باره گفت: «در برنامه ۱۰ ساله دوم سازمان فضایی بر موقعیت‌ها و داده‌های مکانی تاکید کرده‌ایم. ما چندین شبکه ماهواره‌ای در مدار داریم. سنجش از دور، ماهواره‌های مخابراتی و دیگری ماهواره‌های ناوبری که این‌ها بحث موقعیت‌یابی و شبکه ناوبری را برعهده دارند. یکی از سرفصل‌های مهم در برنامه ۱۰ساله دوم ماهواره‌های ناوبری است.»

وی تصریح کرد: «ما اکنون برای داده‌های مکانی از ظرفیت داده‌های شبکه‌های جهانی استفاده می‌کنیم و در حال تدوین یک راهبرد هستیم تا برای پیشرفت در این حوزه تصمیم‌گیری نماییم. بدین منظور دو راه پیش رو داریم؛ یکی اینکه بتوانیم زمینه را برای همکاری با یکی از شبکه‌های جهانی هموار کنیم، دیگر اینکه خودمان یک شبکه ناوبری مستقل داشته باشیم. جلساتی با وزارت راه و سازمان‌های مرتبط آغاز کرده‌ایم و در آینده نزدیک جزئیات راهبرد توسعه شبکه ناوبری کشور اعلام خواهد شد.»

سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی (Global Navigation Satellite System به اختصار GNSS) سامانه‌هایی هستند که به گیرنده‌های کوچک اجازه می‌دهند موقعیت خود را (طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی) با خطای چند متری مشخص نمایند. این قابلیت از طریق انتقال امواج رادیویی بین دستگاه و ماهواره صورت می‌گیرد.

سامانه‌های ناوبری و تعیین موقعیت مبتنی بر ماهواره که سامانه ماهواره‌ای موقعیت‌یاب جهانی یا جی‌پی‌اس (GPS) آمریکا از انواع آن است، امروزه یکی از رایج‌ترین سامانه‌های کاربردی در زمینه‌های مختلف محسوب می‌شود. هرچند بعضی از این شبکه‌ها تا حدی گسترش یافته‌اند که معمولی‌ترین کاربران در کشورها و نقاط مختلف جهان را قادر به بهره‌برداری رایگان و آسان از امکانات خود می‌سازد، اما در این میان برخی از کشورها بنا به دلایلی همچون تامین جنبه‌های اقتصادی و یا حفظ امنیت شبکه‌های اطلاعاتی خود و حتی تضمین استمرار و تداوم فعالیت‌های سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای در شرایط بحرانی، اقداماتی را در خصوص طراحی، ایجاد و توسعه شبکه‌های مستقل ملی و تعیین موقعیت ماهواره‌ای به انجام رسانده و توانسته‌اند تا حد چشمگیری اهداف خود در این خصوص تحقق بخشند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13771
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها