تاکید رئیس ناسا بر عزم این سازمان جهت صنعتی‌سازی مدار پایین زمین

0 694

جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، رئیس آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، طی سخنرانی اخیر خود در کنفرانس تحقیق و توسعه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در شهر آتلانتا، بر تمایل این سازمان برای صنعتی‌سازی مدار پایین زمین (LEO) تأکید کرد. 

او معتقد است راهبرد جدید ناسا برای افزایش استفاده تجاری از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) منجر به صنعتی‌سازی مدار پایین زمین خواهد شد؛ این در حالی است که طبق اظهار کارشناسان، ظهور چنین تجارت‌هایی ممکن است زمان‌بر باشد. برایدنستاین عنوان کرد که ایجاد فعالیت‌های تجاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی و دیگر نقاط مدار پایین زمین امری ضروری است چرا که این موضوع نه تنها صنعت فضا، بلکه کل اقتصاد ملی آمریکا را تقویت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قصد ناسا استفاده از فضا جهت بهبود شرایط انسان‌ها در زمین است، گفت: «ما می‌خواهیم توانایی‌ها و فناوری‌ها را به اثبات برسانیم و ظرفیت‌های بازار تجاری این صنعت را نشان دهیم؛ امری که در نهایت ما را قادر می‌سازد تا فعالیت‌ها و طرح‌های فضایی را افزایش داده، تعداد بیشتری از افراد را به این صنعت وارد کنیم؛ صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی فضا عوامل اصلی و اساسی در تحقق این موضوع هستند که ایالات متحده باید برای آن‌ها اهمیتی ویژه قائل شود.»

مدتی پیش نیز مقامات ناسا از فراهم‌آوری شرایط به منظور شکل‌گیری فرصت‌های تجاری بیشتر برای بخش‌هایی از ایستگاه فضایی بین‌المللی خبر دادند و اعلام کردند شرایطی را برای استفاده بی‌سابقه شرکت‌ها از امکانات این ایستگاه ایجاد خواهند کرد. همچنین، ناسا از صنعت فضایی خصوصی درخواست کرده ایده‌هایی برای سکونتگاه‌ها و ماژول‌هایی ارائه دهند که بتوانند  به‌صورت نیمه‌دائم به ایستگاه فضایی متصل شوند.

دستورالعمل موقت جدید ناسا برای شرکت‌های خصوصی این امکان را ایجاد می‌کند تا برای تولید یا بازاریابی و همچنین آزمایش محصولاتشان، زمان و فضا را در ایستگاه فضایی بین‌المللی بخرند. این دستورالعمل به این شرکت‌ها اجازه می‌دهد از منابع موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای اهداف تجاری استفاده نموده و حتی از زمان و تخصص فضانوردان ناسا نیز بهره بگیرند. شرکت‌ها حتی می‌توانند فضانوردان خودشان را در اوایل سال ۲۰۲۰ به این ایستگاه اعزام کنند. با این‌ حال این نکته قابل توجه است که تمام فعالیت‌های یادشده هزینه‌های هنگفتی دربرخواهد داشت.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13633
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها