مقایسه زلزله در زمین، مریخ و ماه با استفاده از داده‌های کاوشگر اینسایت+فیلم

کاوشگر اینسایت (InSight) متعلق به سازمان ناسا (NASA) در ماه آوریل سال جاری توانست با استفاده از زلزله‌سنج٬ مریخ‌لرزه‌هایی را ثبت نماید. این دستگاه حساس برای مطالعه زلزله‌های مریخی طراحی شده است؛ ولی زلزله‌های این سیاره مشابه با چیزی نیست که در زمین می‌بینیم.

اکنون محققان سوییسی، لرزه‌های زمین، ماه و مریخ را درون یک اتاق لرزه با یکدیگر مقایسه کرده‌اند. محققان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH Zürich) در سوییس قصد داشتند که بدانند زلزله‌های مریخی دقیقا به چه صورتی است. آن‌ها اطلاعات به دست آمده از زلزله‌سنج‌های کاوشگر اینسایت را به یک اتاق شبیه‌ساز زلزله وارد کرده، سپس این داده‌ها را با لرزه‌های زمینی و ماه مقایسه نمودند. زمین‌لرزه، لرزشی سریع و تند و تیز را ایجاد کرد. لرزش ماه آرام‌تر بود و مریخ‌لرزه هم حرکاتی از یک سمت به سمت دیگر را به وجود آورد.

به گفته این تیم پژوهشی، مریخ ‌لرزه‌ها چیزی بین زمین‌لرزه و ماه‌لرزه هستند. مریخ‌لرزه‌هایی که پیش از این شناسایی شده بود به دلیل سیگنال‌های ضعیف، اطلاعات کمی در رابطه با وضعیت داخلی سیاره سرخ ارائه می‌داد.

لرزه‌سنج کاوشگر اینسایت روی سطح مریخ که در زیر پوشش محافظ قرار گرفته است

این پژوهشگران ویدئویی از کار تحقیقاتی خود در اتاق لرزه منتشر کرده‌اند که دید بسیار خوبی از تفاوت زلزله در زمین، مریخ و ماه به ما می‌دهد. در این کار تحقیقاتی ابتدا زمین‌لرزه شبیه‌سازی می‌شود که ۳۰ ثانیه طول می‌کشد و شروع کاملا محسوسی دارد. در گام دوم آن‌ها با بارگذاری داده‌های لرزه‌ای در ماه٬ ماه‌لرزه را شبیه‌سازی می‌کنند. شدت امواج لرزه‌ای در این نوع زلزله ضعیف‌تر هستند؛ اما به گفته این تیم تحقیقاتی زمان چنین زلزله‌ای بسیار طولانی‌تر بوده و به ده‌ها دقیقه می‌رسد.

در آخرین و مهم‌ترین مرحله نیز بارگذاری داده‌های لرزه‌ای در مریخ انجام شده و مریخ‌لرزه شبیه‌سازی می‌گردد. به گفته این تیم تحقیقاتی، طبق نتایح به دست آمده، در مریخ دو گونه زلزله رخ می‌دهد؛ یک زلزله با فرکانس بالا و و لرزش‌هایی مشابه ماه و یک زلزله هم با فرکانس پایین که ممکن است در فاصله‌ای بسیار دورتر از لرزه‌سنج اتفاق افتاده باشد.

نکته قابل توجه این است که به دلیل ضعیف بودن دامنه‌های نوسان لرزه ای در مریخ٬ شدت لرزه‌ها در این آزمایش به مقدار قابل توجهی تشدید شده است.

فیلم آزمایش صورت گرفته را در این ویدئو می‌توانید مشاهده کنید: