کانادا صاحب ماهواره کوانتومی خواهد شد

دولت کانادا قصد دارد در سال 2022 ماهواره‌ای مخابراتی با بهره‌گیری از فناوری کوانتوم را برای محافظت از شبکه‌های مخابراتی تجاری و ملی به فضا پرتاب کند. بر همین اساس سازمان فضایی کانادا (Canadian Space Agency) برای مراحل طراحی و اجرای پروژه ساخت این ماهواره که به اختصار کیس ست (QEYSSat) نام دارد، قراردادی 23 میلیون دلاری را با شرکت هانیول (Honeywell) امضا کرده است. طبق این قرارداد هانیول ماهواره را ساخته و به سازمان فضایی کانادا تحویل می‌دهد و سپس آموزش‌های لازم برای اپراتوری ماهواره را به مهندسین این سازمان ارائه خواهد داد.

ساخت ماهواره کوانتومی کیس ست که در ابعاد میکرو خواهد بود، در اوایل سال 2022 به اتمام خواهد رسید. این ماهواره در واقع یک ماموریت آزمایشی برای راه‌اندازی یک سامانه مخابراتی ایمن توسط دولت کانادا در آینده می‌باشد. دولت کانادا انتظار دارد که روش‌های رمزگذاری فعلی داده در دهه آینده منسوخ شوند چرا که قدرت پردازش رایانه‌های کوانتومی بسیار بیشتر است. با توجه به این موضوع، این رایانه‌ها قادر خواهند بود که رمزهای فعلی را به سادگی رمزگشایی کنند، اطلاعات شخصی را برملا سازند و حریم شخصی افراد را در مهرض خطر قرار دهند.

فناوری فعلی رمزگذاری کوانتومی توزیع کلید کوانتومی (quantum key distribution به‌اختصار QKD) نام داشته و بر کابل‌های فیبر نوری تکیه دارد؛ بدین معنی که فعلا به یک فاصله نهایتا 200 کیلومتری محدود شده است. یکی از ماموریت‌های کیس ست این است که قابلیت برقراری ارتباط رمزگذاری‌شده کوانتومی بین ماهواره و شبکه زمینی را به عنوان راهی برای فایق آمدن بر محدودیت فاصله به نمایش بگذارد. این ماموریت دانشمندان کانادایی را قادر می‌سازد تا رفتار توزیع کلید کوانتومی را در فضا مطالعه کنند و احتمالا بتوانند اقدامات اولیه لازم را برای تبادل کلیدهای کوانتوم در فواصل دورتر انجام دهند.

در هر سامانه رمزگذاری یک کلید وجود دارد که با استفاده از آن یا اطلاعات رمز گذاری می شوند و یا رمز آنها باز می شود؛ مانند یک کلید معمولی  که هم در خانه را قفل می کند و هم باز. حال در روش کوانتومی از فوتون های درهم تنیده به عنوان کلید رمز استفاده می شود. رمزگشایی داده‌ها تنها از طریق ایستگاه‌های زمینی مجاز امکان‌پذیر است و در صورتی‌که یک هکر بخواهد این داده‌ها را بخواند، ذرات کوانتومی حامل پیام از بین می‌روند و بلافاصله ایستگاه های زمینی در جریان حمله قرار می گیرند. لازم به ذکر است که پیش از کانادا، کشورهایی دیگری از مل چین، بریتانیا و سنگاپور در زمینه مخابرات ماهواره‌ای کوانتومی و افزایش برد آن فعالیت کرده‌اند.

منبع Spacenews