فضانورد کانادایی پس از ۲۰۴ روز به خانه بازگشت

0 375

سیروس برزو: دیوید سنت ژاک (David Saint-Jacques)، فضانورد ۴۹ ساله کانادایی پس از حدود ۶ ماه و گذراندن ۲۰۴ روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی به خانه بازگشت. این سازمان اعلام کرد سنت ژاک، ۶ ماه در ایستگاه بین‌المللی فضا مشغول تحقیق بوده و پس از ورود به زمین در شرایط جسمانی خوبی قرار دارد. وی بر اساس برنامه‌ریزی ناسا پس از توقفی کوتاه در اسکاتلند عازم شهر هوستون (Houston) در ایالت تگزاس آمریکا می‌شود.

به گفته سازمان فضایی کانادا (CSA)، دیوید سنت ژاک، به جز مسائل طبیعی ناشی از جا به جایی جوی مانند تهوع، دچار مشکل دیگر جسمی نیست و در هنگام فرود با خانواده خود از جمله همسر و والدینش دیدار کرده است. او همراه با آنه مکلین (Anne McClain) فضانورد ناسا و اولگ کانوننکو (Oleg Kononenko) فضانورد روس٬ همانطور که سفر فضایی خود را در روز ۳ دسامبر سال ۲۰۱۸ با سفینه سایوز قزاقستان آغاز کردند، با هم روی زمین فرود آمدند.

فضانورد کانادایی‌ با اقامت ۲۰۴ روزه خود، طولانی‌ترین مدت اقامت را در میان فضانوردان این کشور ثبت نمود. او طی این مدت حدود یک ساعت و نیم نیز در فضا راهپیمایی کرد. اگرچه دیوید سنت ژاک به دلیل مدت زیادی که در فضا حضور داشته دچار برخی مشکلات جسمانی در گردش خون، ستون فقرات، عضلات و مسائلی از این دست شده است ولی در مجموع در شرایط خوبی قرار دارد.

دیوید سنت ژاک چگونه مسافر فضا شد؟

دیوید سنت ژاک  فضانورد سازمان فضایی کانادا متولد ۶ ژانویه ۱۹۷۰ در شهر کبک (Québec) استان کبک است و در شهر سن لامبر (Saint-Lambert) در همان استان رشد یافت.

در سال ۱۹۹۳ از انستیتوی پلی تکنیک مونترال (École polytechnique de Montréal)، مدرک لیسانس علوم فنی در فیزیک را دریافت نمود. در سال ۱۹۹۸ از دانشگاه کمبریج (Cambridge University) درجه دکترای اخترفیزیک گرفت. در سال ۲۰۰۵ دکترای پزشکی را از دانشگاه لاوال (Universale Laval) دریافت کرد و در سال ۲۰۰۷ در رشته پزشکی خانواده از دانشگاه مک‌گیل (McGill University) فارغ‌التحصیل شد.

سنت ژاک در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ در توسعه و استفاده از تداخل‌سنج مادون‌ قرمز میتاکا (Mitaka Infrared Interferometer) در ژاپن و یک سامانه انطباقی نوری (Adaptive Optics System) برای تلسکوپ سوبارو ژاپنی در ماونا‌کی (Mauna Kea) در ایالت هاوایی شرکت کرد.

او در زمان انتخاب برای سفر به فضا در سال ۲۰۰۸ به‌ عنوان پزشک در مرکز پزشکی و بهداشتی شهر پاورنیتاگ (Puvirnitug) واقع در ساحل خلیج هادسون در شمال کبک کار می‌کرد. علاوه بر این استاد دانشکده پزشکی دانشگاه مک‌گیل نیز بود.

سنت ژاک یکی از ۱۶ نامزد سومین گروه فضانوردان کانادایی در ۱۶ مارس ۲۰۰۹ بود که ۱۳ مه ۲۰۰۹ به مرحله انتخاب نهایی رسید و همراه با ۲۰ فضانورد ناسا دوره آموزشی خود را آغاز کرد. وی موفق شد در ۸ سپتامبر ۲۰۱۱ این دوره را با موفقیت به پایان برساند و رسماً به‌ عنوان فضانورد سازمان فضایی کانادا مدرک خود را دریافت نماید.

پس از اتمام آموزش، او به شعبه رباتیک مرکز فضایی جانسون (Johnson Space Center) منتقل گردید تا در دوره آموزشی کار با جرثقیل خودکار اروپایی (European Robotic Arm) شرکت کند. از این وسیله در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای جابجایی اشیا و واحدها در بیرون ایستگاه استفاده می‌شود.

در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۱ به‌عنوان یکی از خدمه طرح آزمایشگاه زیرآبی نیمو-۱۵ (NEEMO -15) ناسا انتخاب شد. این گروه  از ۱۷ اکتبر ۲۰۱۱ به مدت ۱۳ روز در یک محفظه در عمق ۱۹ متر و فاصله ۵.۶ کیلومتری ساحل کی لارگو (Key Largo) در ایالت فلوریدا زندگی کردند. در سال ۲۰۱۲، دوره کار و زندگی در بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌ عنوان یک کاربر را به پایان رساند. در ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۲ پس از طی یک دوره آموزشی، وی مدرک کار با ناو کیهانی سایوز (Soyuz) را دریافت نمود. این مدرک به او اجازه می‌داد دوره آماده‌سازی سفر فضایی را به‌ عنوان مهندس پرواز سایوز بگذراند.

از ۱۸ تا ۲۲ ژانویه ۲۰۱۶ در مرکز آموزش فضانورد سازمان فضایی اروپا (ESA) در شهر کلن (Cologne) آلمان، همراه با دیگر فضانورد کانادایی٬ جرمی هانسن (Jeremy hansen)، آموزش عملی برای کار با تجهیزات واحد اروپایی کلمبوس (Columbus) در ایستگاه فضایی بین‌المللی را به پایان رساند. ۱۶ مه ۲۰۱۶. سازمان فضایی کانادا اعلام کرد وی به‌عنوان عضو گروه اعزامی ۵۸/۵۹ به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب‌ شده که قرار است در ماه نوامبر ۲۰۱۸ با ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۱ (Soyuz MS-11) به فضا سفر کند.

آموزش اختصاصی این مأموریت از ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۶ در مرکز آموزش فضانوردی گاگارین (Yuri Gagarin Cosmonaut Training Center) واقع در شهر ستاره‌ای در حومه مسکو آغاز گردید. برنامه شامل مطالعه طراحی و سامانه‌های ناو کیهانی سایوز ام.اس و بخش روس ایستگاه فضایی بین‌المللی ناسا بود. این دوره شامل آموزش فضانورد برای فرودهای اضطراری در مناطق مختلف اقليمی و جغرافیایی، آموزش پزشکی و کمک‌های اولیه و یادگیری زبان روسی است. در  سال ۲۰۱۷ دیوید سنت ژاک٬ دوره آموزش اقدامات بعد از فرود اضطراری در جنگل و آب را طی نمود.

در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ با تصمیم کمیسیون دولتی، به‌عنوان مهندس پرواز پشتیبان خدمه ناو کیهانی سایوز ام.اس-۹ (Soyuz MS-9) و خدمه اصلی سایوز ام.اس-۱۱ انتخاب شد و دوره آموزش پیچیده‌ای را آغاز کرد. از  ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸ نیز تمرین‌های دشوار و فشرده‌اش را به‌ عنوان مهندس پرواز ناو کیهانی سایوز ام.اس -۱۱ ادامه داد. ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸ و در جلسه کمیسیون دولتی٬ مأموریت سنت ژاک به‌ عنوان خدمه اصلی ناو کیهانی سایوز ام.اس -۱۱ به وی ابلاغ شد.

دیوید سنت ژاک متأهل و دارای سه فرزند است. مسافرت، دوچرخه‌سواری، اسکی و قایقرانی از سرگرمی‌های او بشمار می‌رود. تصاویر زیر مربوط به بازگشت او از مأموریت اخیر فضایی است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13358
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها