صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ی ماهواره‌سازان با چاپ سه‌بعدی

0 540

سازندگان ماهواره به‌صورت روزافزون به دنبال یافتن روش‌های جدید برای کم کردن هزینه و زمان موردنیاز برای طراحی و ساخت قطعات ماهواره‌ها هستند.

شرکت ( Space Systems Loral (SSL در اواسط ماه جاری اعلام کرد که پیچیده‌ترین قطعهٔ افزودنی این شرکت که یک سازهٔ آنتنی است به روش چاپ سه‌بعدی ساخته‌شده است. این آنتن که از 37 قطعهٔ چاپ‌شدهٔ تیتانیومی و بیش از 80 استرات گرافیتی ساخته‌شده قرار است بر روی ماهوارهٔ JCSAT-110A متعلق به شرکت SKY Perfect JSAT نصب شود. ماهوارهٔ مذکور که درگذشته JCSAT-15 نام داشت اولین ماهواره از سری SSL 1300 این شرکت است که در آن از آنتن سه‌بعدی استفاده‌شده است.

متئو جنا (Matteo Genna) مدیر بخش فنّاوری و نایب‌رئیس بخش استراتژی و توسعهٔ محصول شرکت SSL در این مورد گفت: با استفاده از این آنتن‌ها قادر خواهیم بود تا ماهواره‌های کارآمدی بسازیم که ساخت آن‌ها بدون استفاده از چاپ سه‌بعدی امکان‌پذیر نبود.

SSL اکنون از همین روش طراحی برای ماهواره‌های دیگر در حال ساخت خود استفاده می‌کند. این شرکت سالانه صدها سازهٔ تیتانیومی را که به‌وسیلهٔ چاپ سه‌بعدی ساخته می‌شوند در ماهواره‌های خود به کار می‌برد.

بخش ماهواره سازی شرکت بوئینگ نیز اخیراً به استفاده از چاپ سه‌بعدی علاقه نشان داده است. مارک اسپیواک (Mark Spiwak) مدیر این مجموعه با اشاره به اینکه در ماهواره‌های آمادهٔ پرتاب این شرکت 50 تا 60 قطعهٔ چاپ‌شده وجود دارد گفت: “ما فعالانه به کمک تأمین‌کنندگان قطعاتمان بر روی بست‌ها و اتصال‌هایی که قبلاً از طریق ماشین‌کاری تولید می‌شد کار می‌کنیم تا آن‌ها را به‌وسیلهٔ چاپ سه‌بعدی تولید کنیم و پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه داشته‌ایم.” تولیدکنندگان این شرکت به دنبال بهره‌وری بیشتر از زمان و هزینهٔ موجود برای تولید قطعات ماهواره هستند. اسپیواک افزود “محدودیتی در این‌که چطور قطعات را با یکدیگر ترکیب کنیم وجود ندارد. شما می‌توانید به‌جای 4 یا 5 قطعهٔ ماشین‌کاری شده از یک قطعهٔ چاپ‌شده با همان ویژگی‌ها و همان استحکام استفاده کنید.”

 

 

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1330
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها