سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی تیر 98

0 1,184

مریم فخیمی: با آغاز فصل گرم تابستان و پایان سال تحصیلی، گروه‌ها و موسسه‌های فعال در زمینه نجوم با شور و اشتیاق  وصف ناپذیری برنامه‌های رصدی برگزار می‌کنند. اگر در شهر محل سکونتتان به گروه‌های نجومی دسترسی دارید حتما با آن‌ها همراه شوید و از برنامه‌های آموزش نجوم استفاده کنید. اما اگر منجمان آماتور در محل زندگی شما فعالیت ندارید، خودتان نیز می‌توانید با کمی علاقه و تلاش در آسمان شب کنجکاوی کنید، یاد بگیرید و آموخته‌های خود را با اطرافیانتان به اشتراک بگذارید. در این یادداشت یک کتاب برای آنان که می‌خواهند با آسمان آشنا شوند معرفی خواهد شد. رویدادهای رصدی و وضعیت سیارات را نیز در ادامه خواهید خواند.

معرفی کتاب
در دنیایی که با جستجویی ساده در گوگل می‌توان اطلاعات بسیاری را بدست آورد، هنوز هم ورق زدن کتاب لذت بخش است. یکی از راه‌های اساسی وآسان برای شناخت آسمان داشتن کتابی برای آشنایی با صورفلکی است. همان‌طور که با نقشه‌های گوگل و نقشه‌های گردشگری می‌توان در شهر‌ها و جاده‌ها مسیریابی کرد، با صورفلکی هم می‌توان در آسمان راه‌یابی کرد.
یکی از کتاب‌های کاربردی برای شناخت آسان آسمان، کتاب «صورت‌های فلکی» است. صورت‌های فلکی، کتابی ایده‌آل برای منجمان آماتور و مناسب‌ترین کتاب برای آشنایی با صورت‌های فلکی و نقشه آسمان شب است.

این کتاب تمام 88 صورت فلکی ثبت شده توسط اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی را در خود جای داده است. روشهای رصدی، اصطلاحات مهم دانش ستاره‌شناسی و رصدی، کره آسمان و دایره البروج در این کتاب توضیح داده شده تا ذهن خواننده برای فراگیری صورت‌های فلکی آماده شود. دکتر گری مکلر، دکتر مارک چارترند و ویل تریون نویسندگان این کتاب هستند. مهندس احمد دالکی، پیشکسوت نجوم آماتوری ایران مترجم این کتاب است.

پدیده‌های رصدی تیر
3 تیر:  ساعت 3:46 بامداد عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی است.
4 تیر: ساعت 14:16 ماه در تربیع آخر
7 تیر: ساعت 2:30 بامداد اوج بارش شهابی عوایی است.
9 تیر: ساعت 17:63 مقارنه ماه و ستاره سرخ الدبران
13 تیر: ساعت 20:48 مقارنه ماه و خوشه باز کندوی عسل
13 تیر: ساعت 21:19 اجتماع ماه و سیارات عطارد و مریخ
14 تیر: ساعت 2:41 بامداد زمین در دورترین فاصله از خورشید
18 تیر:ساعت 15:25 ماه در تربیع اول
18 تیر: ساعت 22:41 زحل در مقابله
23 تیر: ساعت 1:34 مقارنه 1.5 درجه‌ای ماه و مشتری
25 تیر: ساعت 10:07 مقارنه ماه وسیاره زحل
26 تیر: ماه گرفتگی جزئی به میزان 65.3 درصد از 23:14 تا 4:48 بامداد پنجشنبه
26 تیر: ماه بدر، ساعت 2:08 بامداد

وضعیت سیارات
سیاره زیبای زهره با درخشش ۳٫۸- ساعتی پیش از طلوع آفتاب در شرق آسمان قابل مشاهده است. سیاره سرخ‌فام مریخ که در صورت فلکی  خرچنگ واقع است را همزمان با غروب آفتاب درغرب آسمان تماشا کنید. درخشندگی سیاره مریخ حدود 1.8 است. بعد از غروب تا ساعاتی پیش از طلوع خورشید فرصت مناسبی برای رصد غول گازی منظومه شمسی، سیاره مشتری در نیمه جنوبی آسمان است. درخشندگی سیاره مشتری 2.4- است. اما ارباب حلقه‌ها سیاره زحل، از غروب آفتاب در نیمه جنوبی آسمان پدیدار می‌شود و تا صبح قابل رؤیت است. درخشش سیاره زحل  0.3 است.