ایستگاه چینی‌ها تنها ایستگاه فضایی عملیاتی در فضا در آینده

درسال‌های نه چندان دور ایستگاه چینی‌ها تنها ایستگاه فضایی عملیاتی درفضا خواهد بود که در آن دانشمندان به انجام آزمایش‌های علمی منحصر به فرد می‌پردازند. در این پروژه‌ها به موضوع‌های علمی چون جهش دی‌ان‌ای (DNA)، بررسی آتش، مطالعه‌های زیست شناسی و تولد ستارگان پرداخته می‌شود.

چینی‌ها ۹ آزمایش علمی برای بررسی درایستگاه فضایی خود در نظر گرفته اند. ایستگاه فضایی چینی‌ها در سال ۲۰۲۲ تکمیل خواهد شد. آژانس فضایی چین، پروژه‌های ۴۲ دانشمند از ۱۷ کشور جهان را انتخاب کرده است که این طرح‌ها قرار است در ایستگاه فضایی چینی‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

در آزمایشگاه فضایی تیانگنگ-۲ (Tiangong-2) که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شده تاکنون آزمایش‌های علمی منحصر به فردی انجام شده است. ایستگاه فضایی جدید چینی‌ها ابعادی بزرگ‌تر از ایستگاه فضایی تیانگنگ-۲ و بازه زمانی اقامت آن در فضا بیشتر خواهد بود.

ایستگاه فضایی چینی‌ها که قرار است جزو ایستگاه‌های فضایی بین‌المللی رده‌بندی شود ابعادی کوچک‌تر از یک چهارم ابعاد ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) خواهد داشت.

قرار است پژوهش‌های دانشمندان کشورهایی چون کنیا، مکزیک، پرو، روسیه، ژاپن و هند در ایستگاه فضایی چین مورد بررسی و آزمایش قرار گیرند. یکی از آزمایش‌ها شامل رصدخانه فضایی مشترک ساخت روسیه و هند به نام «تحقیقات طیف‌نمایی گاز سحابی» (Spectroscopic Investigations of Nebular Gas) است که قرار است به رصد و بررسی ابر‌های گرد و غبار در فضا‌های بین ستاره‌ای در فضا با استفاده از نور ماورای بنفش بپردازد.

یکی دیگر از آزمایش‌هایی که قرار است در ایستگاه فضایی چینی‌ها انجام شود، بررسی اثر میکروگرانش و تابش اشعه‌های کیهانی برجهش دی‌ان‌ای در بدن انسان است. کارشناسان نوعی ساختار‌های بیولوژیکی سه بعدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند اثرمیکروگرانش بر دی‌ان‌ای بدن انسان را شناسایی کند.

یکی از تیم‌های تحقیقاتی در این پروژه قرار است به مطالعه اثر سلول‌های خورشیدی که خارج از ایستگاه فضایی متصل می‌شوند، بپردازد.

از جمله دیگر آزمایش‌های علمی منحصربه فرد در این طرح پولار-۲ (POLAR-2) است که می‌تواند به ستاره‌شناسان کمک کند پرتو‌های ضعیف مرتبط با منابع امواج گرانشی را مشاهده و درباره آن‌ها به تحقیق بپردازند.

کارشناسان اعلام کرده‌اند با توجه به تخصیص نیافتن بودجه لازم برای ساخت ایستگاه فضایی جدید٬ جانشین ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال‌های آینده فقط ایستگاه فضایی چین در مدار نزدیک زمین (LEO) به عنوان ایستگاهی عملیاتی خواهد بود.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان