جزئیات بیشتر سفر سال آینده توریست‌ها به ماه

0 847

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تمایل دارید برای تعطیلات خود یک سفر فضایی را ترتیب دهید، بهتر است بدانید این مسافرت پرماجرا و فناورانه نیازمند آن است که در زمینه‌های مختلف آموزش ببینید، نحوه استفاده از تجهیزات الکترونیکی و فنّاوری‌های پیشرفته را بیاموزید و پرورش درخت توس که در مناطق سردسیر روسیه می‌روید را به‌خوبی بلد باشید. رفتن به فضا یک اتفاق بسیار نادر محسوب می‌شود ولی به دنبال پیشرفت‌های صورت گرفته در علوم، انسان به‌زودی می‌تواند این اتفاق نادر را تجربه کند. شرکت «اسپیس ایکس» که زیر نظر یکی از بزرگ‌ترین مدیران فناوری جهان به نام «ایلان ماسک» مدیریت می‌شود اوایل هفته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد فناوری‌های زمینی را برای استفاده در خارج از جو به‌قدری توسعه داده است که سال 2018 میلادی برای نخستین بار در تاریخ دو توریست فضایی به ماه سفر می‌کنند.

مسافرت فضایی
شرکت «اسپیس ایکس» که به‌تازگی وارد چهارده‌سالگی شده است سفر به خارج از جو کره زمین را یک ماجراجویی فناورانه می‌داند و مدیرعامل آن آرزو دارد در خارج از کره زمین به عمر خود پایان دهد. سفر به فضا ازجمله اتفاقات نادر محسوب می‌شود و این شرکت طی چند سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های گسترده در عرصه فناوری انجام داده است تا بتواند این آرزو را برای بشر محقق کند.
درحالی‌که فقط برخی دولت‌های پیشرفته و متمول در حوزه فضانوردی سرمایه‌گذاری‌های گسترده انجام داده‌اند، اسپیس ایکس توانسته است نام خود را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان فناوری‌های مرتبط با فضانوردی معرفی و برای نخستین بار خطوط هوایی توریستی فضا را راه‌اندازی کند. «ایلان ماسک» سفر به خارج از مدار زمین را یک اتفاق کاملاً فناورانه می‌داند و تصمیم دارد در این سفر توریستی امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت، ارتباط مستقیم با شبکه‌های اجتماعی و امکان گرفتن عکس‌های سلفی را برای افراد فراهم کند و به‌نوعی همه آنچه یک توریست تمایل دارد در طول سفر خود تجربه کند را در اختیار مسافران ماه بگذارد. به‌هرحال، مسافرانی که قصد دارند به کره ماه سفر کنند مانند دیگر سفرهای توریستی فقط از این اتفاق لذت نمی‌برند و پیش از آنکه کمربندهای خود را برای پرماجراترین سفر تاریخ ببندند، باید آموزش‌های لازم را ببینند.

در این اتفاق ستاره‌شناسان و متخصصان بزرگ، افرادی را که تصمیم به انجام سفر فضایی دارند آموزش می‌دهند و از آن‌ها آزمون‌های استاندارد می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که این مسافران در خارج از جو زمین بدون هیچ‌گونه کمک گرفتن می‌توانند مشکلات احتمالی را حل کنند و تمام امکانات موجود را به‌کارگیرند. این‌طور که اعلام شده است، در مرحله کنونی با میزان پیشرفت‌های علمی صورت گرفته بین مردم فعلاً فقط 500 نفر می‌توانند چند کیلومتری از سطح زمین دور شوند و یک سفر فضایی را تجربه کنند. با همه این توضیحات اسپیس ایکس در حال برداشتن موانع احتمالی است تا بزرگ‌ترین اتفاق تاریخ را رقم بزند. این شرکت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در سال 2018 میلادی برای نخستین بار در تاریخ، خطوط توریستی فضایی را راه‌اندازی می‌کند و در این اتفاق دو گردشگر فضایی به ماه می‌روند.

«ایلان ماسک» انجام سفرهای فضایی را مشابه تلفن همراه می‌داند. او در بیانیه‌ای در این خصوص گفته است تا چند دهه قبل، حتی تصور آنکه بتوان گیرنده تلفن را با خود حمل کرد هم غیرممکن به نظر می‌رسید و تصور نمی‌شد انسان در هر مکان و زمانی که وجود دارد بتواند با اطرافیان خود تماس برقرار کند. هم‌اکنون این اتفاق به‌قدری معمول شده است که هیچ‌کس تصور گذشته را به خاطر نمی‌آورد. ماسک بر این باور است که گردشگری فضایی هم در مرحله کنونی همین‌قدر عجیب به نظر می‌رسد و طولی نمی‌کشد که انسان برای سفر به‌کرات نزدیک می‌تواند به‌صورت اینترنتی یک بلیت ارزان خریداری کند و سفر فضایی مانند یک مسافرت ساده از قاره امریکا به آسیا صورت بگیرد.

جهانگردی فضایی
«چارلز سیمونی» که در سال 2007 میلادی در قالب یک توریست فضایی سوار بر سفینه روسی شد و به ایستگاه بین‌المللی فضایی سفر کرد در این خصوص می‌گوید: «هم‌اکنون یک استانداردهای ویژه برای این مسافرت‌ها در نظر گرفته‌شده است ولی اسپیس ایکس تصمیم دارد خدمات ویژه‌ای را که در اختیار توریست‌های زمینی قرار می‌گیرد برای توریست‌های فضایی هم مهیا کند. در سفر پرماجرای توریستی که اسپیس ایکس سال آینده برای نخستین بار انجام می‌دهد این امکان وجود دارد تا افراد بتوانند به رایانه لوحی، اینترنت پرسرعت، ارتباط مستقیم با زمین و… دسترسی داشته باشند». باوجود تبلیغاتی که در این زمینه صورت گرفته و پروازهای موفق انجام‌شده، مردم هنوز از گردشگری فضایی واهمه دارند و اخبار منتشرشده از سوی رسانه‌های محلی نشان می‌دهد که در کشور روسیه تمایل مردم به سفر توریستی فضایی بسیار کم بوده است و مردم هنوز از اتفاق مذکور واهمه دارند. به‌هرحال باید به این مسئله توجه کرد که تا امروز فقط کارشناسان و متخصصان اخترشناسی و فضانوردی چنین سفرهایی را انجام می‌دادند و اینکه فرصت لازم پیش‌آمده است تا مردم عادی هم بتوانند سفرهای مذکور را تجربه کنند جالب و البته غیرممکن به نظر می‌رسد.
شرکت اسپیس ایکس در بیانیه خود اعلام کرد که حتی برای استفاده از اینترنت پرسرعت در خارج از مدار زمین باید آموزش‌های لازم ارائه شود و قرار است توریست‌های اسپیس ایکس از پایان سال جاری میلادی در دوره‌های آموزشی تخصصی شرکت کنند. البته این دوره‌ها فقط برای تدریس نحوه استفاده از فناوری‌های فضایی برگزار نمی‌شود و در کنار آن قرار است آزمون‌های تناسب‌اندام، سلامت و… هم از توریست‌ها گرفته شود.

البته اسپیس ایکس هنوز به‌طور دقیق اعلام نکرده چه فناوری‌ها و چه دوره‌های آموزشی را برای نخستین توریست‌های فضایی در نظر گرفته است ولی در بیانیه جدید گفته شده امکانات این سفر بیشتر از تورهای زمینی است و جاذبه‌های سفر به‌قدری زیاد است که افراد آن را روی زمین تجربه نمی‌کنند. این شرکت برای انجام سفر فضایی مذکور از ایستگاه اختصاصی خود در فلوریدا استفاده می‌کند که تاکنون چندین پرواز و فرود موفق سفینه‌ها روی آن انجام شده است. لازم به ذکر است این ایستگاه فضایی برای پرتاب فضاپیمای «آپولو» مورداستفاده قرار گرفته بود و از زمانی که مأموریت آپولو در سال 1972 میلادی به پایان رسید، هیچ انسان دیگری از مدار زمین خارج نشد. اگرچه هنوز نام دو توریستی که برای نخستین بار باهدف گردش و تفریح به خارج از مدار زمین می‌روند منتشر نشده است، ولی خبرگزاری سی‌ان‌ان اعلام کرد هرکدام از آن‌ها برای انجام این سفر چند میلیون دلار پرداخت کرده‌اند. لازم به ذکر است پیش‌ازاین سازمان فضایی روسیه بلیت سفر تفریحی به ایستگاه بین‌المللی فضایی را با قیمت 20 میلیون دلار به فروش می‌رساند. به‌هرحال از هم‌اکنون تا زمان انجام نخستین سفر تفریحی به خارج از مدار زمین مدت کوتاهی باقی مانده است و باید دید این اتفاق در چند سال آینده چگونه می‌تواند پای انسان را به دیگر کرات هم باز کند.

 
منبع وکیل ملت
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1256
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها