کتاب حوادث فضايی، حکایت رنج بشر در رسیدن به گنج فضا

0 1,238

مريم فخيمی: ماجراها و حوادث پروازهای فضايی بسيارند. به‌جرئت می‌توان گفت کمتر مأموریت فضايی است که لحظات بحرانی نداشته باشد.در کتاب “حوادث فضايی” نوشته سيروس برزو، درباره رويدادهای تلخ تاريخ کيهان‌نوردی خواهيد خواند.

اولين حادثه در 24 اکتبر 1960، در روزهای اوج جنگ سرد و در شوروی رخ داد .در اين رخداد موشک قاره‌پيمای شوروی ساعتی پيش از پرتاب دچار نقص فنی و آتش‌سوزی شد. انفجارهای پی‌درپی ناشی از اين آتش‌سوزی موجب مرگ افرادی شد که در اطراف سکوی پرتاب بودند. اين ماجرا سال‌ها بعد و پس از فروپاشی شوری فاش شد.
در اين کتاب مرگ مرموز يوری گاگارين نخستين انسانی که عازم فضا شد واکاوی شده است.

اما سازمان فضايی آمريکا نيز تجربیات تلخ فراوانی داشته است.
6 سال  از قول جان کندی برای فتح ماه می‌گذشت و ناسا در تلاش بود پيش از شوروی قدم بر ماه بگذارد. بازنده اين رقابت پرهزينه با بی‌آبرویی وسيعی در جهان مواجه می‌شد و ناسا که می‌دانست شوروی نيز در تلاش برای فتح ماه است، نمی‌خواست در برابر رقيب ديرينه خود بازنده باشد. بنابراين کار بر روی پروژه آپولو سرعت گرفت و اين موضوع موجب کاهش سطح دقت شد. سرعت گرفت كار، منجر شد تا سطح ايمنی و فنی کپسولی که قرار بود حامل انسان به ماه باشد کاهش يابد. درنتیجه شامگاه 27 ژانويه يکی از تراژدی‌های تلخ تاريخ ناسا رقم خورد. 3 فضانورد مأموریت آپولو-1 که قصد داشتند در داخل کپسول آپولو تمرينات آماده‌سازی را برای پرواز  انجام دهند، بر اثر  آتش‌سوزی داخل اتاقک کشته شدند.

انفجار شاتل‌های چلنجر و کلمبيا از ديگر حوادث تلخی است که تاريخ ناسا هرگز فراموش نخواهد کرد.

پيش‌آمدهايی چون انفجار موشک،بروز نقص فنی در ناوهای کيهانی سايوز، کشته شدن کيهان‌نوردان در زمان تمرين يا در جريان مأموریت از ديگر رخدادهای بررسی‌شده در اين کتاب متفاوت است. چگونگی وقوع حوادث دنيای فضا و علل آن به‌طور دقيق در اين کتاب واکاوی شده است.

اگرچه دستيابی به فضا کاری بس دشوار بود و انسان‌های بسياری در اين راه جان خود را از دست دادند، اما بشر از اين رخدادها درس گرفته و همچنان به دنبال راه‌يابی به فراسوی مرزها و حتی در انديشه تسخير مريخ است!!

اين كتاب باهدف افزايش سطح دانش مردم از تاريخ كيهان‌نوردی نوشته‌شده است.

سيروس بروز، روزنامه‌نگار و پژوهشگر دانش فضايی، نويسنده اين کتاب است که در پاييز 1388  توسط نشر ابراهيم منتشرشده است.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1249
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها