نخستین پرتاب برای اینترنت جهانی

0 613

شش ماهواره وان‌وب (oneweb) صبح ۲۷ فوریه (۸ اسفند) ساعت ۶:۳۷ به وقت محلی (۱:۰۷ به وقت تهران ) از پایگاه فضایی گویان آژانس فضایی اروپا (ESA) به فضا پرتاب شدند. این ماهواره‌ها اولین گام شرکت وان‌وب برای ارائه خدمات اینترنت به سراسر جهان هستند.
وان‌وب شرکتی خصوصی٬ تاسیس شده توسط گرگ وایلر (Greg Wyler) در سال ۲۰۱۲ است که برنامه دارد با ارسال ۶۴۸ ماهواره مخابراتی  به فضا خدمات اینترنت را به همه جهان به خصوص شرکت‌های هواپیمایی ارائه بدهد. در سال ۲۰۱۵ یک رقابت بین ماهواره سازان بزرگ جهانی برای دریافت پروژه‌ی ساخت ماهواره‌ها برگزار شد که از بین انبوه شرکت‌های آمریکایی و اروپایی ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus defence and space) برنده شد. در سال ۲۰۱۶ علاوه بر سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری که از قبل بر روی شرکت انجام شده بود از طرف سافت‌بانک‌گروپ (soft bank group) یک میلیارد دلار دیگر سرمایه به پروژه تزریق شد. علاوه بر اینها شرکت ویرجین گلکتیک (virgin galactic) برنامه دارد با پرتاب ماهواره‌ها روی پروژه سرمایه گذاری کند.
در ابتدا قرار بود در این منظومه ماهواره‌ای بین هر ماهواره با ماهواره‌های دیگر ارتباط برقرار باشد ولی بعدها وان‌وب تصمیم گرفت به دلیل نظارت های امنیتی روی این منظومه‌های ماهواره‌ای از طرف دولت ها این برنامه را لغو کرده و برای ارتباط منظومه٬ ماهواره‌هارا به ۱۲ ایستگاه زمینی که قادر به برقراری ارتباط با ماهواره‌ها از فاصله ۴۰۰۰ کیلومتری هستند وصل کند.
وان‌وب ۹۰۰ ماهواره برای این پروژه در نظر گرفته بود اما در دسامبر گذشته متوجه شد عملکرد ماهواره‌ها و ایستگاه‌های زمینی بسیار بهتر از انتظارات است و به همین دلیل تصمیم گرفتند تعداد ماهواره‌ها را از ۹۰۰ عدد به ۶۴۸ عدد کاهش بدهند.
هرکدام از این ماهواره‌ها قادر به تبادل ۸ گیگابایت اطلاعات در هر ثانیه است که این تبادل توسط یک ترانسپاندر ku-band انجام می‌پذیرد. ماهواره‌ها این ارتباطات را در مدار لئو و در ارتفاع ۱۲۰۰ کیلومتری سطح دریا برقرار خواهند کرد. هر ماهواره ۱۴۵ کیلوگرم وزن دارد و تامین انرژی آن توسط دو پانل خورشیدی انجام ‌می‌شود. هزینه ساخت هر ماهواره ۵۰۰هزار دلار برآورده شده‌است.


پرتاب شش ماهواره‌ اول این منظومه توسط ماهواره‌بر سایوز-۲(آریان اسپیس) (soyuz-2 arianespace) صورت گرفت. این ماهواره‌برها پروژه‌ای بین آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه برای توسعه ماهواره‌برهای سایوز روسی و بهره‌مندی اروپاییان از این ماهواره‌‌برها در پایگاه فضایی گویان است.
علاوه بر سایوز-۲ وان‌وب قراردادهایی برای پرتاب ماهواره‌هایش توسط ماهواره‌برهای به نام آینده که هنوز عملیاتی نشده‌اند بسته است. بین این ماهواره‌برها میتوان از آریان-۶ (ariane-6)٬  نیوگلن (new glenn) و لانچروان (launcher one) نام برد.

 
منبع spaceskyrocket
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12483
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها