پیش بینی و پیشگیری از بحران های غذایی با کمک فناوری فضایی

0 16

تصویربرداری ماهواره‌ای در مقیاس‌ها و سطوح مختلف توسعه‌یافته است و مفهوم خدمات مکان محور عمومی را شکل داده است. در حال حاضر این فنّاوری ازلحاظ تجاری پیشرفت بسیاری نموده که می‌تواند ما را در دستیابی به برخی از مهم‌ترین بحران‌های زندگی بشری یاری سازد. سازمان فضایی آمریکا (NASA) در این راه پیشگام است.

یکی از اهداف ناسا در سال 2017 خرید داده‌های مربوط به علوم زمین از سازمان‌های ماهواره‌ای کوچک و متوسط هست. هدف از این کار پشتیبانی از توسعه و استفاده از ماهواره‌های کوچک تجاری و تمایل به استفاده از داده‌های آن‌ها در مدیریت بحران، امنیت غذایی، پیش‌بینی آب‌وهوا و غیره است. این شرکت‌های مشتاق نیز امیدوار به استوار سازی حضور خود در صنعت سنجش‌ازدور تصاویر ماهواره‌ای با تمرکز بر روی مشکلات جهانی می‌باشند.

یکی از طرح‌های ابتکاری در این حوزه توسط آزمایشگاه دکارت در حال انجام است. طبق اعلام بانک جهانی، جهان در حال از دست دادن 25 درصد از بازده محصولات غذایی خود به علت تغییرات اقلیمی است. اگرچه روش‌های جدید در بهبود تولید مواد غذایی به‌منظور برطرف کردن نیازهای مربوط به کنترل امنیت غذایی طراحی و توسعه‌یافته‌اند، اما هنوز در نواحی بحرانی به‌اندازه کافی مؤثر نیستند. چه می‌شود اگر ما بتوانیم کمبودهای موجود در سرتاسر جهان را با در اختیار داشتن زمان کافی به‌منظور انجام اقدامات لازم برای مدیریت و صرفه‌جویی مقتضی، پیش‌بینی کنیم؟

این شرکت‌ها که به‌صورت گسترده بر روی فنّاوری پردازش تصاویر ماهواره‌ای به‌منظور پیش‌بینی تولید و ذخیره مواد غذایی فعالیت می‌کنند، ادعا می‌کنند که می‌توانند حتی با دولت و دیگر سازمان‌های تجاری قدرتمند رقابت کنند. آزمایشگاه دکارت، تصاویر ماهواره‌ای را دریافت می‌کند و با کمک روش‌های آموزش ماشین (machine learning) عمیق و پیچیده، پیش‌بینی‌های بسیار دقیقی از تولید محصولات را همراه با دقت بیشتر، گرانول بالاتر و تکرار بیشتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته در وزارت کشاورزی ایالات‌متحده ارائه می‌دهد.

این پیش‌بینی‌های صورت گرفته از تولید و عرضه مواد غذایی می‌تواند منجر به کاهش اثرات مربوط به کمبود مواد غذایی با فرض انجام اقدامات و واکنش‌های مقتضی و مناسب شود. فناوری سنجش‌ازدور همراه با تصاویر ماهواره‌ای و دوربین‌های با توان تفکیک مکانی بسیار بالا، قادرند سناریویی جدید را در پیش‌بینی کمبود غذا فراهم سازند.

تصاویر ماهواره‌ای می‌توانند در ارزیابی محصولات، تولید نقشه نواحی آبیاری شده، انجام تحلیل‌های دقیق خاک و محیط‌زیست و پیش‌بینی بازده محصول به‌کاربرده شوند. فناوری سنجش‌ازدور با کمک تصاویر ماهواره‌ای، ارزیابی دقیق محیط‌های غذایی محلی و تغییرات پوشش و کاربری اراضی را ایجاد نموده و قادر است تا محققین را در طراحی و توسعه برنامه‌های لازم به‌منظور حفظ منابع غذایی یاری سازند.

برنامه‌ریزی مناسب، مدیریت بهتر اراضی کشاورزی موجود و بهبود شیوه‌های تولید می‌تواند منجر به عرضه مطمئن مواد غذایی در مقیاس‌های مختلف گردد. با توجه به این برنامه‌های کاربردی پیشرفته سنجش‌ازدور و سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک، بازار تصاویر ماهواره‌ای رشد بسیار زیادی داشته باشد. بر اساس تحلیل‌های انجام‌گرفته توسط متخصصین Allied Market Research، پیش‌بینی می‌شود که بازار تجاری تصاویر ماهواره‌ای در سال 2022 به عدد چشمگیر 5 میلیارد و 275 میلیون دلار برسد.

منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1230
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها