احتمال تغییر در برنامه اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی

0 458
دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin) رئیس سازمان فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos) در مصاحبه با خبرنگاران از احتمال تأخیر در پرتاب اولین سفینه سرنشین‌دار سال۲۰۱۹ خبر داد.
راگوزین گفت: «ما تصمیم داریم با ناسا پیرامون تأخیر در پرتاب سفینه سایوز ام.اس-۱۲ صحبت کنیم. شاید با آمریکایی‌ها به توافق برسیم که این پرتاب را تا تاریخ قابل قبولی به تأخیر بیندازیم.»
به گفته وی، اگر این پرتاب کمی به تأخیر بیفتد، فضانوردان امکان آن را خواهند داشت زمان بیشتری را در مدار داشته باشند.
راگوزین خاطرنشان کرد که طرح تجدیدنظر در تاریخ پرتاب، ظرف حدود یک هفته تا ۱۰روز آماده خواهد شد.
مأموریت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی معمولاً حدود ۶ماه طول می‌کشد اما بنا به گفته یک منبع در صنایع فضایی روسیه، روسکاسموس علاقه‌مند است این مدت را به بیش از ۷ماه افزایش دهد. این پرتاب در حال حاضر برای ۱مارس برنامه‌ریزی‌شده که قرار است فضانورد روس الکسی آوچنین (Alexei Ovchinin) به همراه فضانوردان آمریکایی نیکلاس هیگ (Nicholas Hague) و کریستینا کخ (Christina Koch) بر عرشه ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۲ به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کنند.
الکسی آوچنین و نیکلاس هیگ دو فضانوردی هستند که در جریان پرتاب ناو سایوز در ۱۱اکتبر،  پرواز ناموفقی را به فضا داشتند و سفینه آن‌ها به دلیل مشکل فنی ماهواره‌بر، پس از حدود ۲۰دقیقه پرواز به زمین بازگشت.
بر اساس برنامه تنظیمی رسمی که برای سال جاری میلادی به تصویب سازمان فضایی آمریکا، ناسا (NASA) و روسکاسموس رسیده، ناو سایوز ام.اس-۱۲ چند ساعت پس از پرتاب در روز ۱مارس، به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد پیوست و تا ۳اکتبر امسال با آن پرواز مشترک خواهد داشت.
در زمان بازگشت، قرار است الکسی آوچنین برای ادامه مأموریت تا یک سال در ایستگاه ماندگار شود و جای او را هزاز المنصور (Hazaz al-Mansour) شهروند اماراتی که با سایوز ام.اس-۱۵ به همراه فضانورد روس الگ اسکریپوچکا (Oleg Skripochka) و کیهان‌نورد آمریکایی کریستوفر کسدی (Christopher John Cassidy) به این مجتمع مداری سفرکرده بگیرد و بعد از سفری ۱۰روزه به همراه نیکلاس هیگ و کریستینا کخ به زمین بازگردد.
چنانچه طرح موردنظر روسکاسموس برای تأخیر در پرتاب سایوز ام.اس-۱۲ به تصویب برسد و بنا به گفته راگوزین فضانوردان آن زمان بیشتری در مدار باشند، به‌طور طبیعی باید در تاریخ پرتاب سایوز ام.اس-۱۵ نیز تغییر داده‌شده و این سفینه هم با تأخیر راهی مدار زمین گردد زیرا برای فضانورد اماراتی سفری ۱۰روزه پیش‌بینی‌شده است.
گرچه بعید به نظر می‌رسد، اما با توجه به مشکلات مالی روسکاسموس، امکان دارد روس‌ها و با دریافت مبلغ بیشتری نسبت به مبلغ اولیه، با اماراتی‌ها در مورد طولانی‌تر شدن پرواز المنصوری به توافق پشت پرده‌ای رسیده باشند تا او مدت بیشتری در ایستگاه فضایی بین‌المللی ساکن شود. قبلاً هم شایعه‌ای درباره پرواز یک‌ماهه فضانورد اماراتی وجود داشت و بعید نیست اماراتی‌ها بخواهند با طولانی‌تر شدن این سفر، به دنبال کسب وجه بیشتری برای خود باشند.
منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12181
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها