پرتاب دو ماهواره قزاقستان توسط اسپیس ایکس

دو ماهواره قزاقستان که توسط مهندسان این کشور و شرکت‌های خارجی ساخته شده‌اند، امروز توسط ماهواره‌بر فالکون ۹ (Falcon-9) به فضا پرتاب شدند.
این دو ماهواره که یکی در سایز میکرو با نام کاز-اس تی ست (KazSTSat) و دیگری با نام کاز-سای ست-1 (KazSciSat-1) در سایز نانو برای استفاده در امور علمی و تکنولوژیک هستند از طریق ماهواره‌بر فالکون ۹ به فضا پرتاب شدند.

کاز اس تی ست یک ماهواره سنجشی 50 کیلوگرمی است که توسط شرکت بریتانیایی سوری (SSTL) و بر اساس قراردادی که در سال 2013 به امضا رسید برای قزاقستان تولید شده است. در فرایند توسعه این ماهواره 14 مهندس قزاق نیز با شرکت سوری همکاری داشته‌اند. دوربین نصب‌شده بر روی کاز اس تی ست قابلیت تصویربرداری با دقت 22 متر را دارد.

اما کاز سای ست-1 که یک ماهواره مکعبی 3 واحدی است به صورت بومی توسط مهندسین شرکت قزاقستانی قلم (Ghalam LLP) تولید شده است. این ماهواره 4.5 کیلوگرمی در واقع ماموریت آزمایش فناوری دارد و برای آزمایش یک مگنتومتر (ابزاری برای سنجش میدان مغناطیسی زمین) به فضا پرتاب شده است.

متخصصان و کارشناسانی از شرکت قلم، گروه گاریش ساپارای قزاقستان، کمیته فضایی وزارت دفاع و صنایع فضایی قزاقستان و موسسه تجهیزات و فناوری‌های فضایی در مرکز ملی تحقیقات و تکنولوژی فضایی کمیته فضایی قزاقستان برای نخستین بار در طراحی این ماهواره‌ها مشارکت کرده‌اند.

منبع skyrocket