روز دشوار فضانوردان سایوز ام اس۱۱ در مرکز آموزش فضانوردان

0 1,005

سیروس برزو: حادثه ۱۱اکتبر برای فضانوردان سایوز ام.اس-۱۰ (Soyuz MS-10) که به دلیل مشکل پیش‌آمده برای موشک بالابرنده اتفاق افتاد، نشان داد که تمرین و آموزش‌های فضانوردان تا چه حد لازم و جدی است. به دلیل مسیر بازگشت بالستیک بخش سرنشین‌دار سایوز، فضانوردان تحت‌فشار زیادی قرار گرفتند. در همان زمان مواردی بود که الکسی آوچینین (Aleksey Ovchinin) باید به مرکز هدایت پرواز گزارش می‌داد. بعدازاین حادثه آوچینین در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرد تا در مورد حادثه به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد. یکی از این سؤالات در مورد دادن گزارش حادثه بود و خبرنگاری پرسید چطور در زمان حادثه شما با خونسردی تمام لحظه‌به‌لحظه آنچه اتفاق می‌افتاد را گزارش می‌دادید درعین‌حال که معلوم نبود تا چند لحظه دیگر زنده خواهید بود یا خیر و هیچ لرزشی در صدای شما وجود نداشت.
آوچنین پاسخ داد: «ما برای هر واقعه‌ای طبیعی یا غیرطبیعی آموزش‌دیده‌ایم و تمرین کرده‌ایم. وظیفه من این بود که آنچه اتفاق می‌افتد را گزارش دهم تا ثبت و ضبط شود. واقعیت امر این است که فضانوردان در جریان دوران تمرین و آموزش، در شرایط غیرمتعارف زیادی قرار می‌گیرند تا در زمان روبه‌رو شدن با حوادث، توانایی مقابله داشته باشند.»

یکی از این تمرین‌ها مربوط به‌قرار گرفتن در شرایط فشار جاذبه بالا است. عکس‌هایی که می‌بینید مربوط به تمرین فضانوردان اصلی و جایگزین سفینه سایوز ام.اس-۱۱ (Soyuz MS-11) است که طبق برنامه در اوایل ماه دسامبر راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند شد. این گروه چند روز پیش در مرکز آموزش فضانوردان روسیه در داخل دستگاه گریز از مرکز قرار گرفتند و فشاری معادل ۶برابر جاذبه زمین را تحمل کردند. در همین زمان آن‌ها باید به سؤالات مطرح‌شده در اتاق فرمان پاسخ داده و در برابر موقعیت‌های مختلف به وجود آمده در سفینه عکس‌العمل مناسب نشان می‌دادند.
اولگ کانوننکو (Oleg Kononenko)، از سازمان فضایی روسیه (Roscosmos)، دیوید سن ژاک (David Saint-Jacques) از سازمان فضایی کانادا و آنه مکلین (Anne McClain) از ناسا (NASA) قرار است روز ۳دسامبر با ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۱ راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شوند.
فضانوردان جانشین این سه نفر که آن‌ها نیز در تمرین و آموزش‌ها شرکت دارند عبارت‌اند از :
الکساندر اسکورتسف (Aleksandr Skvortsov) از روسیه، لوکا پارمیتانو (Luca Parmitano) از ایتالیا و آندرو مورگان (Andrew  Morgan) از آمریکا

 

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11603
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها