ستارۀ خون‌آشام

ستاره زرشکی‌هایند (R Leporis) یک ستارۀ نادر در آسمان شب زمین است که فرم تکان‌دهنده‌ای از رنگ قرمز دارد. کاشف این ستاره، اخترشناس انگلیسی قرن نوزدهم جان‌راسل‌هایند (John Russell Hind) گزارش داد:« این ستاره شبیه یک قطره خون در یک میدان سیاه در تلسکوپ مشخص است.»

این ستاره که در فاصله ۱۳۶۰سال نوری از زمین و در صورت فلکی خرگوش واقع‌شده یک ستارۀ متغیر از نوع میرا است که روشنایی‌اش طی یک دورۀ ۱۴ماهه کاهش و افزایش می‌یابد. زرشکی‌هایند در حال حاضر به‌عنوان یک ستارۀ کربنی شناخته می‌شود و یک غول سرخ بسیار خنک و تکامل‌یافته است با کربن فراوانی دارد. کربن اضافی از طریق همجوشی هلیوم در نزدیکی هستۀ یک ستاره در حال مرگ ایجادشده و درون لایه‌های خارجی این نوع ستارگان فشرده می‌شود. این فشردگی باعث فراوانی بیش‌ازحد مولکول‌های سادۀ کربن مثل سی‌ان (CN)، سی‌اچ (CH)، سی‌او (CO) و سی‌دو (C2) می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ستارگان خنک بیشتری انرژی‌شان را در نور قرمز و فروسرخ ساطع می‌کنند؛ ولی در ستارگان کربنی، مولکول‌های کربن چیزی که از اندک نور آبی باقی می‌ماند را به‌شدت جذب می‌کنند و یکرنگ قرمز استثنایی را به این نوع ستارگان می‌دهند. ستارۀ  زرشکی‌هایند با بادهای ستاره‌ای قوی در حال پخش کردن جو غنی از کربنش در مادۀ بین ستاره‌ای است و می‌تواند کم‌کم به یک سحابی سیاره نما تبدیل شود. هالووین مبارک!

منبع بیگ بنگ