بهرامی:امکان خرید ماهواره به طور مستقل برای صداوسیما وجود دارد

0 602

امیرحسین مجیدیان: محسن بهرامی رییس سازمان فضایی ایران طی گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی فضایی ایران – اسپاش، ضمن اشاره به نقش سازمان صدا و سیما در صنعت فضایی کشور اعلام کرد:”صدا و سیما پروژه ای فضایی در دست ندارد ولی به ماهواره ی مخابراتی در مدار 36 هزار کیلومتری نیاز دارد و می‌تواند که این ماهواره  را به صورت جداگانه و مستقل خریداری کند. هرچند سازمان فضایی برای تامین منافع ملی، چند دور مذاکره با صدا وسیما برگزار کرده و حتی به پیش نویس قرار داد هایی هم رسیده است، اما به خاطر وجود تحریم های اعمالی این برنامه ها اجرا نشده است. با توجه به این مسائل، صدا و سیما اجازه دارد که برای خرید ماهواره ی مورد نیاز خود اقدام کند.” 

 

نقش دانشگاه ها در صنعت فضایی کشور 


هر چند عموما وظیفه بخش دانشگاهی را پرداختن به جنبه‌ی پژوهشی طرح های فضایی می‌دانند اما با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد تببین جایگاه بخش علمی کشور در صنعت فضایی امری الزامی است. از همین رو؛ دکتر حسن روحانی برای حفظ یکپارچگی و دوری از انجام کارهای تکراری و همچنین  حرکت در مسیر  انجام سند فضایی، در تاریخ 14 بهمن سال 94 خبر ازتشکیل کنسرسیوم دانشگاهی داد. در همین راستا، رییس سازمان فضایی با اعلام اینکه جلسه‌ی کنسرسیوم دانشگاهی در آینده‌ای نزدیک برگزار می‌شود، بیان داشت:”سازمان فضایی نمی تواند برای هر نهاد علمی به صورت جداگانه نقش و شرح وظیفه ای تعریف کند، بلکه با تعریف کردن پروژه های ملی، این نهاد ها را مجبور به همکاری باهم می کنیم.متاسفانه، در حال حاضر  پروژه ها متفرق هستند ولی امید است با تشکیل کنسرسیوم دانشگاهی، به تمرکز و هماهنگی لازم بین دانشگاه ها و مراکز علمی برسیم.”

برقراری نظم درساختار فضایی کشور


 محسن بهرامی در پاسخ به این سوال که” آیا نقش‌های مشخصی برای نهادها و بخش های مختلف فضایی وجود دارد”، اظهار داشت:”دو بخش اصلی صنعت فضایی کشور، شورای عالی فضایی و سازمان فضایی می باشد. بدین گونه که در دبیرخانه‌ی شورای عالی فضایی، برنامه های فضایی طرح ریزی شده و سپس برای تصویت به شورای عالی می رود. در نهایت و با تایید شورا و برای اجرا شدن به سازمان فضایی ابلاغ می شود. حال  هر بخش دیگر که در سطح کشور مشغول به فعالیت فضایی است، می بایست با یکی از این دو بخش اصلی هماهنگ باشد تا بدین گونه هماهنگی در سطح کلان کشور برقرار شود.”

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1004
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها