همه فضانوردانی که به کره ماه رفته‌اند

17 14,182

ماه تنها قمر طبیعی زمین با حدود یک چهارم قطر این سیاره تاکنون میزبان ۱۲ انسان روی سطح خود بوده است. در این مطلب به معرفی این فضانوردها و ماموریت‌های انجام‌شده طی سفر به این قمر می‌پردازیم.

در سال ۱۹۶۲ بود که جان اف. کندی (John F. Kennedy)، رئیس‌ جمهور وقت آمریکا، در سخنرانی معروف خود کشورش را متعهد می‌کند یک فضانورد را روی ماه فرود آورد: «ما تصمیم گرفته‌ایم که در این دهه به ماه برویم و کارهای دیگری انجام دهیم؛ نه چون این کارها ساده‌اند، بلکه چون سخت هستند.»

پس‌زمینه این دستاورد انقلابی مسابقه فضایی ایالات متحده آمریکا و اتحاد شوروی در جریان جنگ سرد بود که در آن شوروی به‌ عنوان اولین کشور، یوری گاگارین (Yuri Gagarin)، نخستین فضانورد جهان را به فضا فرستاد. در سال ۱۹۶۹ اولین راهپیمایی انقلابی ماه با اولین ردپا و سخنان نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong)، فضانورد آمریکایی، محقق شد که طبق گفته وی «قدمی کوچک برای انسان و جهشی بزرگ برای بشریت» بود.

فضانوردانی که به ماه رفته‌اند

در مجموع ۲۴ نفر آمریکایی طی برنامه فضایی آپولو به ماه سفر کردند که ۱۲ نفر از آن‌ها در فضاپیما باقی ماندند.

در همین رابطه بخوانید: اگر ماه با زمین برخورد کند چه می‌شود؟

فضانوردانی که روی ماه قدم گذاشته‌اند
12 فضانوردی که روی ماه قدم گذاشته‌اند

فهرست فضانوردانی که در دوران آپولو روی ماه راه رفتند به این ترتیب است:

۱. نیل آرمسترانگ و ۲. باز آلدرین (Buzz Aldrin) در ماموریت آپولو ۱۱

۳. چارلز پیت کننراد (Charles Pete Conrad) و ۴. آلن بین (Alan Bean) در آپولو-۱۲

۵. آلن شپارد (Alan Shepard)‌ و ۶. ادگار میچل (Edgar Mitchell) در آپولو-۱۴

۷. دیوید اسکات (David Scott) و ۸. جیمز اروین (James Irwin) در آپولو-۱۵

۹. جان یانگ (John Young) و ۱۰. چارلز دوک (Charles Duke) در آپولو-۱۶

۱۱. یوجین سرنان (Eugene Cernan) و ۱۲. هریسون اشمیت (Harrison Schmitt) در آپولو-۱۷

یکی از جالب‌ترین چیزها در مورد قدم زدن روی ماه، گرانش کم آن بوده که حدود ۱/۶ برابر زمین است. یعنی وزن شما حدود ‍۱۶ درصد وزنتان روی زمین خواهد بود و می‌توانید شش برابر بالاتر از چیزی که روی زمین می‌توانید، بپرید و هنگام راه‌ رفتن روی ماه احساس سبکی کنید.

باز آلدرین، دومین انسانی که روی ماه راه رفت، قدم‌ زدن در آنجا را شبیه به ترامپولین، اما بدون فنریت و بی‌ثباتی توصیف کرده است. او سطح ماه را شبیه به «پوچی باشکوه» پوشیده در پودر و با آسمان سیاه قیرگون توصیف می‌کند. زمین در آسمان ماه به‌ قدری کوچک است که با بالاگرفتن انگشت شست از دید پنهان می‌شود.

چارلز دوک، فضانورد آپولو-۱۶، گفته است: «زنده‌ترین خاطره من روی ماه، زیبایی است. تضاد شدید بین خاکستری درخشان ماه و سیاهی آسمان. خاکستری چنان روشن بود که تقریبا سفید می‌نمود؛ شکستی تیز بین سطح و افق. خورشید همیشه می‌درخشید. پس ستاره‌ها یا سیاره‌ها را نمی‌دیدید.»

ماموریت‌های قمری

پا گذاشتن روی ماه اهمیتی نمادین داشت، اما وقتی مجبور باشید مسافت زیادی را پوشش دهید و زمان زیادی ندارید، پیاده‌روی چندان سودمند نیست. پس اختراع حامل سطح ماه (LRV) ورق را برای ماموریت‌های سرنشین‌دار برگرداند. این وسیله نقلیه الکتریکی که اولین‌ بار در سال ۱۹۷۱ در ماموریت آپولو-۱۵ استفاده شد، بسیار سبک بود و طراحی شده بود تا در خلا کم‌گرانش ماه کار کند.

این حامل می‌توانست برای پرواز تا شده و هنگام فرود خدمه باز شود. این ماه‌نورد در هر ساعت تقریبا ‍۶ کیلومتر حرکت می‌کرد و برد تقریبا ۸۶ کیلومتری داشت.

در همین رابطه بخوانید: احتمال وجود آب در سمت پنهان ماه

ماموریت آپولو ۱۱ ناسا ماه

از وقتی که انسان‌ها روی ماه بودند زمان زیادی گذشته، اما برنامه آرتمیس ناسا طراحی شده است تا انسان‌ها را به ماه بازگرداند و اولین زن و اولین فرد رنگین‌پوست را روی ماه بنشاند. ناسا با سازمان‌های تجاری و بین‌المللی همکاری می‌کند تا یک پایگاه دائمی روی ماه بسازد که در‌ نهایت از آن به‌ عنوان سکوی پرتاب ماموریت‌های مریخ استفاده خواهد شد. هدف اولیه ناسا این بود که تا سال ۲۰۲۴ مجددا به ماه برسد، اما این تاریخ عقب افتاده و زودتر از ۲۰۲۵ محقق نخواهد شد.

منبع digiato wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71754
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
17 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
1 سال قبل

سال ۲۰۲۵ هم میاد و باز هم تاریخ رو میندازن عقب، تازه دارن میفهمن رفتن به ماه چقدر سخت بود و چه دروغ بزرگی گفته بودن! و چقدر جالبه که مردم باور میکنن! جالبتر اینکه خود مسؤولان ناسا هم بیان بگن کل تصاویر هالیوودی بود، بازم یه عده میگن نه شما رفتید خودتون خبر ندارید! جالبتر اینکه یه عده میان زمین تخت گرایی رو مطرح میکنن، در حالیکه زمین تخت گرایی یه شوخی بود!

علی
علی
1 سال قبل

دلیل دینی برای رفتن به ماه وجود نداره، ولی به دلایل علمی، نرفتن به ماه، همین الان هم نمیتونن برن چه برسه به ۵۰ سال پیش، بلوف دوران جنگ سرد بود، کتاب ما هرگز به ماه نرفتیم خیلی سر و صدا کرد، ناسا جوابیه هایی منتشر کرد اما قانع کننده نیستن

عباس
عباس
1 سال قبل

طبق گفته های بعضی از نیروهای سازمان ناسا خودشون هم به اینکه پای هیچ انسانی به کره ماه باز نشده رسیده اند همان زمان قصد به رخ کشیدن قدرت همدیگه را داشتند و این عکس‌ها از منطقه ای از آمریکا هست که حتی اسم آنجا هم ذکر شده بود هنوز کسی به ماه نرفته انشالا اول ما ایرانی ها برویم

آیتک
آیتک
1 سال قبل

عکساش کو؟ فیلماش کو؟

علیرضا
علیرضا
1 سال قبل

هم علمی هم دینی ثابت شده که کسی به ماه نرفته یه مشت دروغه توی خود کتاب مسلمانان و مسیحیان و یهودیان واضح داره میگه هیچ کس از زمین نمیتواند خارج بشود مگر به اراده ما
مستند تا دلتون بخواد هست که موشکها و فضا پیما ها شون وقتی پرتاب میشدند به دیواره گنبد برخورد میکردند

Roftegar
Roftegar
1 سال قبل
پاسخ به  علیرضا

ببخشید میشه مستندات و دلایل علمی تون رو برامون واضح و روشن رونمایی بکنید؟!؟ فقط خواهش میکنم در مباحث علمی از به میان اوردن مسائل دینی و مذهبی خودداری بکنید و در آخر دیواره ی گنبد رو توضیح بدید که چطوری روی زمین قرار داره اخه اینجوری که شماها میگید باید به دور تا دوره این صفحه ی گرد و مسطح چسبیده باشه دیگه! دقیقا مثل حباب روی سطح آب که یک نیم داره ی گنبد مانند رو تشکیل میده! ولی هیچ انسانی در هیچ قسمتی از زمین اتصال این گنبد به زمین رو ندیده ! راستی با این بحث که قاره ها در سطح صاف نباید از یک طرف فاصله ی زیادی داشته باشند اما در طرف مقابل نزدیک بهم باشن مثل روسیه و امریکا! اما ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی رو چطور توضیح میدید؟ گرانش رو چطوری توضیح میدید؟ قوانین دینامیک و فیزیک رو چطور توضیح میدید؟ طلوع و غروب خورشید؟ چندگانگی فصول؟ پیوستگی اقیانوسها؟ اتمسفر؟ انحنای خط افق؟ قوس سما در هواپیما؟ اختلاف ساعت؟ بیش از ۱۰ هزار ماهواره که در مدار به دوره زمین میچرخن؟ الباقی سیارات سیستم خورشیدی؟ کروی بودن تمام اجرامی که در کیهان هسنتد(البته اونهایی که به قدری بزرگ هستند که به تعادل ایرودینامیک برسن و گرانش مرکزیشون اونهارو به شکل کره دربیاره) حتی با یه ازمایش ساده رو زمین میشه فهمید که وقتی جرمی در مزکز از نیروی گرانش بهره میبره به چه شکلی درمیاد یه مقدار پودر آهن و براده رو اطراف یه جشم مغناطیسی مثل آهنربا بریزید ببینید چه ظاهری به خودشون میگیرن حالا این کار رو در آب انجام بدید!
خلاصه که خیلی سوال دارم از تخت گرایان عزیز

Aah
Aah
1 سال قبل
پاسخ به  Roftegar

ممنون رفتگر،، باهم میریم عطارد و زهره و مریخ رو جارو میکشیم، علیرضا جا نمازتو وردار، اونجا باید تیمم کنی!!

فرهاد
فرهاد
1 سال قبل
پاسخ به  Aah

داداش زهره خیلی گرمه اونجا رو بیخیال شو یجا خوندم زهره را سیاره جهنمی نامگذاری کرده بودند نوشته بود روزها به درجه ای از گرما می‌رسد که فولاد ذوب میشود اگر اکسیژن حل بشه تنها سیاره که می‌توان در آنجا زنده ماند مریخ است بقیه هم که کلا از گاز تشکیل شده وقتی باران میاد باران گاز متان است خخخ بنزین میباره مفت باک ماشینتو پر کن

فرهاد
فرهاد
1 سال قبل
پاسخ به  Roftegar

داداش اون افراد که معتقدند زمین تخته یا مردم را سرکار کاشتند یا خیلی احمق و سفیه تشریف دارن چون الان قرن 21 خب خیلی راحت انسان میره از فضا به زمین نگاه میکنه با چشم خودش میبینه که گرده صمنا 4 فصل سال به تنهایی برای گرد بودن زمین کافیه

علی
علی
1 سال قبل
پاسخ به  Roftegar

صحبت تخت بودن زمین نیست، چرا مباحث رو قاطی میکنین؟ میگه ۱۲ نفر به ماه رفتن، ما میگیم بلوف جنگ سرد بود، چه ربطی به تخت بودن زمین داره، نتونستن برن ماه و هنوز هم نمیتونن برن، لطفا بحث تخت بودن زمین رو وسط نکشید، اون یک شوخی بود که تموم شد.

Aah
Aah
1 سال قبل
پاسخ به  علیرضا

کدوم گنبد، داداش،،،الان دارن میرن مریخ، مریخ نورداشون بیش از دو دهه داره فعالیت میکنه، منم نماز خون و روزه گیرم و به معاد اعتقاد دارم ولی علمی بحث کن، وویجر ۱ رفته به فضای بین ستاره ای ،،، میدونی یه سال نوری یا واحد نجومی چیه؟

چراغی
چراغی
1 سال قبل
پاسخ به  علیرضا

عجب
خدا در قرآن میگه از زمین نمی‌تونید خارج بشید مگر با وسیله ای
این اولا از اعجاز قرآن هستش که 1500 سال پیش همچین روزی رو پیش بینی میکرده
و انسان الان به اون وسیله دست پیدا کرده.
دوما خواهشا چرت نگو

فرهاد
فرهاد
1 سال قبل
پاسخ به  چراغی

داداش اصلا اون آیه قرآن که علیرضا استدلال کرده همچین چیزی نگفته اونجا میگه بشر به هیچ عنوان نمیتونه منظورش جایی بره که خدا اورا نبینه قدرت خدا خواست خدا اراده خدا اونجا نباشه همین اگه همچین چیزی بگه قرآن ایراد پیدا میکنه چون شکی نیست که به ماه رفتند حتی کاوشگر فرستادند زحل 2 میلیارد کیلومتر فاصله داره با زمین

جواد
جواد
1 سال قبل
پاسخ به  علیرضا

خدا شفات بده…

میکائیل
میکائیل
1 سال قبل
پاسخ به  علیرضا

خب اراده خدا هم صورت گرفته
توانایی ساخت وسیله و امکانات به بشر داده شده و به سمت ماه رفته….لطف کن از تعصبات مزخرف دست بکش ، اگر ایران روزی یه چیزی به ماه بفرسته آیا همین نظر رو داشتی؟

فرهاد
فرهاد
1 سال قبل
پاسخ به  علیرضا

داداش اطلاعات نداری لطفا آبروی دین را نبر در اینکه به کره ماه رفتند که شکی وجود ندارد بعدش رفتن به کرات دیگر از نظر دین اصلا غیر عادی نیست و بشر اشرف مخلوقات بخاطر همین کارها نه برای خوردن و خوابیدن

فرهاد
فرهاد
1 سال قبل
پاسخ به  علیرضا

هاهاه آقا تازه یادم افتاد اونجا در اون آیه قرآن منظورش زمین نیست منظورش اینه که انسان هیچ جایی نمی‌تواند برود که آنجا در حیطه قدرت خداوند نباشد منظورش یعنی جایی وجود ندارد که خداوند تو رو نبیند نمیتونی گناهی مرتکب بشه خداوند تورو نبیند منظور آیه شریفه اینه لطفا قرآن کلام خدا که واقعا معجزه الهی است از ارزش ننداز