پیش‌بینی اینشتین درباره برخورد سیاهچاله‌ها درست از آب در آمد!

0 681

ستاره‌شناسان برای اولین بار پدیده موسوم به انحراف مسیر (Precession) را در برخورد دو سیاهچاله رصد کردند. این حرکت چرخشی عجیب در مدارهای دو سیاهچاله برخوردکننده در نظریه گرانش اینشتین نیز پیش‌بینی شده بود.

سیاهچاله‌های مذکور اوایل سال ۲۰۲۰ توسط دو ردیاب پیشرفته از طریق امواج گرانشی کشف شدند. یکی از این سیاهچاله‌ها ۴۰ بار بزرگ‌تر از خورشید است و احتمالا سریع‌ترین چرخش را در میان دیگر سیاهچاله‌هایی دارد که تاکنون از طریق امواج گرانشی پیدا شده‌اند. بر خلاف تمام مشاهده‌های پیشین، این سیاهچاله با سرعت چرخش بالا تا حدی مکان و زمان را منحرف می‌سازد. مدار کلی این سیاهچاله‌های دوگانه به سمت عقب و جلو حرکت می‌کند و حرکت چرخشی ۱۰ میلیارد بار سریع‌تر از مشاهدات قبلی است!

برخورد سیاهچاله‌ها

این شکل از انحراف مسیر در نظریه نسبیت عام اینشتین بوده و نتایج مطالعه محققان دانشگاه کاردیف (Cardiff University) انگلستان وجود این پدیده را در شدیدترین رویداد فیزیکی قابل مشاهده یعنی برخورد دو سیاهچاله تایید می‌کند.

برخورد سیاهچاله‌ها

اینشتین در سال ۱۹۱۶ امواج گرانشی را پیش‌بینی کرده بود و آن‌ها اولین بار در سال ۲۰۱۵ طی برخورد دو سیاهچاله توسط ابزار ردیابی پیشرفته (Advanced LIGO) به طور مستقیم ردیابی شدند.

ستاره‌شناسی امواج گرانشی اکنون یکی از حوزه‌های علمی بوده و شبکه‌ای از ردیاب‌ها برای رصد و بررسی این امواج در آمریکا، اروپا و ژاپن نصب شده است. تا امروز بیش از ۸۰ مورد ردیابی شده که همه آن‌ها ناشی از ادغام سیاهچاله‌ها یا ستاره‌های نوترونی بوده‌اند.

منبع irna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=70382
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها