صدای میدان مغناطیسی سیاره زمین را بشنوید

0 3,488

دانشمندان با کمک موسیقی‌دانان سیگنال‌های میدان مغناطیسی زمین را به امواج صوتی تبدیل کرده‌اند. در این فایل صوتی، افزون بر صدای میدان مغناطیسی زمین، صدای یک طوفان خورشیدی را می‌شنویم که در نوامبر۲۰۱۱ به زمین برخورد کرده بود. برای شنیدن صدای میدان مغناطیسی سیاره زمین کلیک کنید.

این فایل با صداهای عمیقی شبیه خراشیدن شروع می‌شود و می‌توان صوت‌هایی مثل کوبیده شدن آهن و لرزش‌هایی مثل زمین‌لرزه را شنید. در ادامه صدایی شبیه طوفان به گوش می‌رسد و با خود صدایی مثل حرکت دم مارهای زنگی را به همراه می‌آورد. در بخش‌هایی از این فایل حتی می‌توانید صدایی شبیه حرکت موجودات سنگین در جنگل و چیزی شبیه صدای حرف زدن را بشنوید.

دانشمندان برای انجام این کار به سراغ ماهواره‌های سوارم (Swarm) آژانس فضایی اروپا (ESA) رفتند که تقریبا یک دهه است میدان مغناطیسی سیاره زمین را زیر نظر دارد.

میدان مغناطیسی زمین

آهن مذابی که پیرامون هسته بیرونی سیاره زمین می‌چرخد، جریان الکتریکی قدرتمندی را ایجاد می‌کند که میدان الکترومغناطیسی دربرگیرنده زمین را به وجود می‌آورد.

میدان مغناطیسی زمین

این میدان مغناطیسی وظایف بسیار مهمی مثل محافظت از زمین در برابر طوفان‌های خورشیدی را بر عهده دارد و پیش‌تر صرفا به شکل شفق قطبی در مناطق خاصی از زمین دیده می‌شد.