ناسا بزرگترین و طولانی‌ترین مریخ‌لرزه‌ را ثبت کرد

0 44

ناسا اعلام کرد مریخ‌نورد اینسایت (InSight) این سازمان موفق به ثبت سه زلزله در مریخ شده است که یکی از آن‌ها بزرگترین و دیگری طولانی‌ترین مریخ‌لرزه ثبت‌‌شده تاکنون است. این مریخ‌لرزه‌ها می‌توانند تصویر بسیار واضح‌تری از فضای درونی سیاره سرخ در اختیار دانشمندان قرار دهند. اینسایت دو زلزله را در ۲۵اوت با قدرت ۴.۲ و ۴.۱ ریشتر و همچنین دیگری را در ۱۸سپتامبر با قدرت ۴.۲ ریشتر و به‌مدت ۹۰ دقیقه ثبت کرد. رکورد قبلی ثبت‌شده توسط اینسایت برای لرزه‌های مریخی، در سال ۲۰۱۹ با بزرگی ۳.۷ ریشتر بود که تقریبا ۵ برابر قدرت کم‌تری از لرزه‌های اخیر داشت.

تیم اینسایت هنوز در حال مطالعه زلزله ۱۸سپتامبر است، اما بررسی لرزه‌های قبلی تا حدودی کامل شده؛ برای نمونه داده‌ها نشان می‌دهد مریخ‌لرزه ۴.۲ ریشتری از فاصله حدود ۸۵۰۰ کیلومتری اینسایت سرچشمه گرفته است. به‌گفته ناسا این دورترین مریخ‌لرزه نسبت به اینسایت بوده که تاکنون توسط کاوشگر مذکور شناسایی شده است و حتی با منطقه‌ای نیز که تاکنون عامل بسیاری از لرزه‌های قدرتمند بوده، فاصله زیادی دارد.

البته کانون دقیق این لرزه هنوز مشخص نیست، اما ناسا می‌گوید کانون آن به‌احتمال زیاد دره‌های مارینر (Valles Marineris) باشد؛ مجموعه دره‌‌های بسیار طولانی که در خط استوای مریخ کشیده شده است و مرکز تقریبی این مجموعه در حدود ۹۷۰۰ کیلومتری از اینسایت قرار دارد. همچنین لرزه ۴.۱ ریشتری بسیار نزدیکتر به مریخ‌نورد و در فاصله ۹۲۵ کیلومتری روی داده است. این لرزه سریع و با فرکانس بالا بود، درحالی‌که لرزه ۴.۲ ریشتری فرکانس پایین‌تری داشت.

اینسایت یک فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ است که حدود ۷۰۰ کیلوگرم وزن برخاست دارد. این فضاپیما در تاریخ ۵مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد. اینسایت سرواژه The Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport به‌‌معنی «اکتشاف داخلی با استفاده از تحقیقات سنجش لرزه‌ای و انتقال حرارت» بوده و شرکت لاکهید مارتین اسپیس (Lockheed Martin Space Systems)، یکی از چهار زیرمجموعه اصلی شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) آن را ساخته است.

تیم اینسایت درحال‌حاضر در حال تصمیم‌گیری برای پاک‌سازی گردوغبار بیشتر از روی پنل‌های خورشیدی مریخ‌نورد یادشده است، اما این فعالیت باید پس از گذر خورشید از میان زمین و مریخ صورت گیرد، زیرا در این زمان ارتباط با اینسایت قطع می‌شود. بنابراین ارسال دستور به اینسایت از ۲۹سپتامبر (۷مهر) احتمالا به‌مدت ۲ هفته متوقف می‌شود.

در همین رابطه بخوانید:

کاوشگر ناسا هسته‌ مریخ را اندازه‌گیری کرد

مریخ‌نورد ناسا نقشه‌ای از ساختار درونی مریخ تهیه کرد

ماموریت مریخ‌نورد اینسایت ناسا به پایان خود نزدیک می‌شود؟

منبع digikala espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58903
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها