مریخ‌نورد ناسا نقشه‌ای از ساختار درونی مریخ تهیه کرد

محققان به‌کمک مریخ‌نورد اینسایت (InSight) ناسا موفق شدند نقشه کاملی از ساختار داخلی مریخ تهیه کرده و تفاوت‌های آن را با زمین مقایسه کنند. این نقشه که اولین نقشه از ساختار درونی سیاره‌ای دیگر است، نشان می‌دهد مریخ در مقایسه با کره خاکی پوسته ضخیم‌تر، گوشته نازک‌تر و هسته بزرگتر و مایع‌تری دارد و احتمالا قبل از زمین و حتی قبل از شکل‌گیری کامل خورشید تشکیل شده باشد. تهیه نقشه با داده‌های محدود اینسایت کار آسانی نبوده است؛ بااین‌حال، محققان به‌کمک میدان مغناطیسی و حرکت‌های مداری سیاره توانستند چنین نقشه‌ای تهیه کنند.

طبق محاسبات، شعاع هسته داخلی این سیاره حدود ۳۶۴۰ کیلومتر محاسبه شده و بیشتر از چیزی است که قبلا تصور می‌شد. باتوجه‌به جرم کل سیاره، هسته آن علاوه‌بر آهن و نیکل شامل عناصر سبک‌تری مانند گوگرد، اکسیژن و کربن نیز می‌شود. همچنین طبق این نقشه، پوسته مریخ بسیار قدیمی بوده و ضخامت آن در نیمکره جنوبی سیاره بیشتر از نیمکره شمالی آن است؛ بنابراین در گذشته در نیمکره شمالی این سیاره دریاها و اقیانوس‌های فراوانی وجود داشته است.

اینسایت یک فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ است که حدود ۷۰۰ کیلوگرم وزن برخاست دارد. این فضاپیما در تاریخ ۵مه۲۰۱۸ از ایالت کالیفرنیای آمریکا به فضا پرتاب شد. اینسایت سرواژه The Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport به‌‌معنی «اکتشاف داخلی با استفاده از تحقیقات سنجش لرزه‌ای و انتقال حرارت» بوده و شرکت لاکهید مارتین اسپیس (Lockheed Martin Space Systems)، یکی از چهار زیرمجموعه اصلی شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) آن را ساخته است.

منبع digiato espash wikipedia