پرتاب ماهواره محرمانه چین ناکام ماند

0 108

چین اعلام کرد ماموریت پرتاب یک ماهواره تحقیق و توسعه با اهدافی محرمانه شکست خورده است؛ ماهواره‌ای با نام شی‌یان-۱۰ (Shiyan-10) که به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۳بی/ای (Long March-3B/E) به فضا فرستاده شد. این عملیات روز دوشنبه ۲۷سپتامبر (۵مرداد) ساعت ۰۸:۲۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ژیچانگ (Xichang) در جنوب غربی چین انجام گرفت و بنابر اعلام رسانه‌های چینی ایجاد مشکل در ماهواره مذکور موجب از دست رفتن آن شده است.

آخرین ماهواره از این سری یعنی شی‌یان-۹ مارس سال جاری میلادی به فضا فرستاده شد که چین از آن به‌عنوان یک ماهواره با ماموریتی محرمانه یاد کرده و اطلاعات چندانی در دسترس قرار نداده است. بر اساس اطلاعات منتشرشده، ماهواره مذکور که از آن با نام تان‌سو-۹ (Tansuo-9) نیز یاد می‌شود، با هدف آزمایش فناوری‌های جدیدی مانند تحقیقات مرتبط با محیط فضایی (Space environment) به مدار انتقالی زمین‌ثابت (GTO) تزریق شد.

لانگ‌مارچ-۳بی/ای نسخه پیشرفته لانگ مارچ-۳بی بوده که پس از بازنشسته شدن این ماهواره‌بر، جایگزین آن شده است. لانگ‌مارچ-۳بی/ای با وزنی بالغ بر ۴۵۸ تن، می‌تواند ۱۱.۲ تن محموله را به مدار لئو و ۵.۱ تن محموله را به مدار انتقالی زمین‌ثابت حمل کند. ماهواره‌بر مورد بحث دارای طول کلی ۵۶.۳ متر بوده، قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سوم آن نیز ۳ متر است.

لانگ مارچ-۳بی یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که قابلیت چهار مرحله‌ای شدن را نیز دارد و آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) آن را ساخته است. ماهواره‌بر مذکور نخستین بار در سال ۱۹۹۶ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۷۹ ماموریت را به‌انجام رسانده که در ۴ مورد آن ناموفق عمل کرده است. لانگ مارچ-۳بی از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید (Dinitrogen tetroxide) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد و هر عملیات پرتاب آن ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع spacenews espash wikipedia rocketlaunch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58986
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها