محموله سنجشی سار توسط پژوهشگاه فضایی ساخته شد

0 1,081

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با حضور در برنامه تلویزیونی چرخ، ضمن اشاره به دستاوردهای جدید این پژوهشگاه، بیان کرد:«محموله سنجشی سار جزو دستاوردهای جدید پژوهشگاه بود که در نمایشگاه اخیر پژوهشگاه معرفی شد.»
حسن حدادپور بابیان اینکه ماهواره‌های سنجشی دارای دو نوع حس‌گر هستند، گفت حسگرهای غیرفعال که اشعه (مانند نور) که از زمین ساتع می‌شوند را جمع‌آوری می‌کنند و قابليت تشخيص تشعشعات الكترومغناطيس منعکس‌شده از منابع طبيعي زمين را دارا مي‌باشند. درحالی‌که حسگرهای فعال پرتوهایی از امواج رادیویی را می‌تابانند و پاسخ‌هاي منعکس‌شده از پديده‌هايي كه توسط منابع انرژي مصنوعي مثل رادار، مورد تابش قرارگرفته‌اند را دريافت مي‌كنند. وی افزود که محموله‌ی سنجشی سار (Synthetic Aperture Radar) جزو حس‌گرهای فعال به شمار می‌رود.

ویژگی‌های SAR

طی سال‌های اخیر رادارهای روزنه مصنوعی یا همان سار توسعه چشم‌گیری در دنیا پیداکرده و به‌نوعی از رادارها اطلاق می‌‌شود كه برای امور نقشه‌برداری و تصویربرداری از سطح زمین به كار می‌‌رود. معمولاً این فن‌آوری در سنجنده‌های شناسایی با اهداف نظامی و غیرنظامی كاربرد دارد.امواج رادیویی این رادار در دفعات بالا با سرعتی زیاد به سطح موردنظر تابیده‌شده و پس از بازگشت تصویری دوبعدی از سطح موردنظر را در اختیار كاربران قرار می‌دهد.با استفاده از روش‌های پردازش سیگنال، آرایه‌های فضایی می‌توانند با استفاده از آنتن‌های نسبتاً ساده و استاندارد به‌دقت بسیار بالایی در نقشه‌برداری زمین دست یابند.

كاربرد اصلی این فن‌آوری در تهیه نقشه از مناطق مختلف است به‌گونه‌ای كه در جدیدترین مدل‌های موجود SAR قابلیت تهیه تصاویری باقدرت تفكیك 10 سانتی‌متر وجود دارد. SAR های فضایی علاوه بر دارا بودن ویژگی‌های عمومی رادارهای تصویرگر، دارای چند ویژگی منحصربه‌فرد می‌باشند :

1. توانایی تصویربرداری از یك سطح با دقت تفكیك از چند متر تا چند كیلومتر.

2. توانایی تهیه تصویری با دقت مطلوب و معین مستقل از ارتفاع تا حدی كه قدرت فرستنده اجازه می‌دهد.

3. وجود پارامترهای اساسی مختلف مثل قطبش، زاویه تابش، فركانس و غیره برای بهینه‌سازی سامانه در كاربردهای مشخص.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4911
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها