ماهواره ناهید ۱ جهت قرارگیری در مدار تحویل وزارت دفاع می‌شود

0 945

محمد جواد آذری جهرمی گفت: «کار پژوهشگران پژوهشگاه فضایی در خصوص ماهوره ناهید ۱ تمام و آزمایش‌های نهایی انجام شده و احتمالاً ظرف یکی دو هفته آینده این ماهواره برای قرار گرفتن در مدار تحویل وزارت دفاع می‌شود.»

وزیر ارتباطات با بیان اینکه دوره آماده‌سازی برای ارسال ماهواره در وزارت دفاع انجام می‌شود، افزود: «اشکالات دو پرتاب قبل، مشخص و برطرف شده است و امیدواریم که این ماهواره با موفقیت در مدار قرار گیرد.» پیش از این آذری‌جهرمی، در توییتی از اتمام آزمایش‌های نهایی ماهواره ناهید ۱ خبر داده بود.

اخیرا آزمون‌های صحه‌گذاری و تحویل‌دهی ایستگاه‌های زمینی ماهواره مخابراتی ناهید ۱ در مرکز فضایی قشم به انجام رسیده است؛ آزمون‌هایی که با حضور ناظران و کارشناسان سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران صورت گرفته است. به منظور برقراری ارتباط با ماهواره مخابراتی ناهید ١، پس از قرارگیری در مدار، سه مجموعه ایستگاه‌های زمینی در نقاط مختلف کشور در نظر گرفته شده است.

آزمایش ماهواره ایرانی ناهید ۱ در رسانه‌های فضایی روسیه نیز بازتاب داشته است. یک تارنمای خبری فضایی روسیه به نام «همه چیز درباره فضا» آزمایش نهایی این ماهواره مخابراتی و فعالیت‌های فضایی ایران را مهم برشمرد. این تارنما مطلب توییتر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران را نقل کرده و نوشت: «بنا به گفته وی آزمایش‌های نهایی ماهواره ناهید ۱ به پایان رسیده است. وی همچنین در پیام خود خواستار توسعه مستمر فناوری فضایی شده است.» لازم به ذکر است که فعالیت‌های فضایی ایران از زمان پرتاب ماهواره امید مورد توجه فضانوردان و دانشمندان فضایی روسیه بوده و بسیاری از آن‌ها نگاهی مثبت به آینده آن دارند.

از ماهواره مخابراتی ناهید-۱ که برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است در بهمن سال ۱۳۹۵ رونمایی شد. این ماهواره در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران و به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده است. مأموریت‌های پروژه‌ ناهید در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین‌آهنگ، برای نخستین بار در کشور تعریف و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده است. در ضمن فناوری‌های به کار گرفته شده در ماهواره ناهید به عنوان پایه‌ اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور می‌باشد.

ماهواره‌ ناهید مأموریت‌های زیر را انجام می‌دهد:
۱. باز کردن صفحات خورشیدی در مدار
۲. ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار
۳. تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی

فراهم کردن تجهیزات آزمون مکانیزم‌های فضایی، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی بخش‌های آن، تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط مخابراتی دائم در باند S، تصویربرداری ضمن عملیات و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی به کمک آن، از اهداف ثانویه پروژه ناهید است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13637
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها