درباره دستور ترامپ برای تاسیس ارتش فضایی

0 1,023

سیروس برزو: بر اساس خبرهای منتشر شده در منایع غربی دونالد ترامپ به پنتاگون دستور داده است یک «نیروی فضایی» به عنوان شاخه ششم ارتش تاسیس کنند. در حال حاضر ارتش آمریکا از پنج شاخه نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی، تفنگ‌داران دریایی و نگهبانان ساحلی تشکیل می‌شود.  البته ایجاد چنین شاخه‌ای در ارتش حرف تازه‌ای نیست پیش از او دونالد رامسفلد، وزیر دفاع آمریکا، در سال ۲۰۰۰ از چنین ارتشی حرف زده بود.
او ایجاد ارتش فضایی  را لازمه امنیت ملی و اشتغال‌زایی عنوان کرده و گفته است که صرف حضور آمریکا در فضا کافی نیست و این کشور باید در فضا غلبه داشته باشد و این غلبه نه فقط در مدار زمین بلکه حضور آمریکایی‌ها در ماه و مریخ هم باشد. رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از جلسه‌ای با شورای ملی فضایی صحبت می‌کرد، گفت: «این بار، بیش از کاشتن پرچممان و باقی‌گذاشتن رد پایمان عمل خواهیم کرد. ما یک حضور درازمدت ایجاد می‌کنیم، اقتصادمان را توسعه می‌دهیم، و بنیان یک ماموریت آتی به مریخ را می‌سازیم.»
ترامپ که در جلسه با شورای ملی فضایی آمریکا این حکم را امضا کرد به وزارت دفاع آمریکا و پنتاگون دستور داد «فورا روند لازم را برای تاسیس یک نیروی فضایی به عنوان شاخه ششم نیروهای نظامی آغاز کند و اعلام کرد از این پس این دستورالعمل  سیاست ملی آمریکا در حوزه فضایی است.»
وی پیشتازی چین و روسیه در فعالیت های فضایی را غیرقابل‌قبول خواند و گفت که از سازمان‌های فدرال آمریکا می‌خواهد «چارچوب مبتکرانه و انقلابی برای مدیریت رفت‌وآمدهای فضایی اعمال کنند».
این که نیروی فضایی جدید چه شکلی خواهد داشت و چه خواهد کرد، هنوز حاضر روشن نیست و مهمتر آن که اجرایی شدن چنین طرحی نیاز به تصویب کنگره آمریکا دارد.
ترامپ که تاکنون در سخنرانی های مختلف از توسعه اقتصاد آمریکا در شاخه های مختلف صحبت کرده در مورد صنایع فضایی هم گفت که دولت او از صنایع فضایی تجاری که هنوز نوظهور است حمایت می‌کند و علاقمند است اجازه دهد از خاک آمریکا موشک‌هایشان را به فضا بفرستند.
درباره این اظهار نظر ترامپ ذکر چند نکته لازم است. نخست آن که گرچه تاکنون آمریکا رسما شاخه‌ای به عنوان ارتش فضایی نداشته اما بخش مهمی از فعالیت‌های فضایی این کشور را نظامی‌ها اداره می کرده‌اند و با هدفهای نظامی بوده است. 
نکته بعدی این است که روس‌ها علیرغم پنهانکاری‌های قدیمی در دوران شوروی, بعد از فروپاشی رسما شاخه‌ای از ارتش روسیه را تحت عنوان ارتش فضایی تاسیس کردند.
نکته سوم که باید توجه داشت اهداف نظامی هر دو قدرت فضایی از همان نخستین سال‌های آغاز عصر فضا همواره وجود داشته است و اصولا فعالیت های فضایی هر دو کشور شوروی و آمریکا از دهه 1950 با هدف پیشیگیری از حریف در صحنه نظامی و بهره برداری از امکانات فضا برای استفاده در زمینه های جاسوسی و کسب اطلاعات از فعالیت‌های کشور‌های دیگر بوده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=8297
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها