صنعت فضایی در خدمت مردم

0 1,641

مریم فخیمی: در 13 و 14 نوامبر 2016، نشست سالانه “انجمن‌های آینده” در دوبی برگزار شد. هر سال ، اعضا “مجمع جهانی اقتصاد”  برای گفتگو درباره نوآوری‌های آینده و بررسی چالش‌های پیش رو تشكیل جلسه می‌دهند. تلاش برای ترویج تفكر نوآوری، بررسی پیامدهای انقلاب صنعتی چهارم، فناوری‌های نوظهور، تغییرات آب و هوا، آینده تولید، بهداشت و درمان از محورهای این نشست “انجمن‌های آینده” است. انجمن آینده فن‌آوری فضایی نیز یكی از انجمن‌های حاضر درنشست سالانه انجمن‌های آینده در دوبی بود. این انجمن موظف است چگونگی تاثیر تحولات فن‌آوری فضایی را درآینده صنعت، دولت و جامعه بررسی كند. مینو راتناساباپاتی ( Minoo Rathnasabapathy ) مدیر اجرایی انجمن مشورتی نسل فضا (SGAC) و انوشه انصاری نیز از اعضا انجمن آینده فن‌آوری فضایی هستند. تورستن كرینینگ خبرنگار اسپیس واچ میدل ایست در حاشیه این نشست با مینو راتناساباپاتی گفتگو كرده است.  مینو،  مدیر اجرایی انجمن مشورتی نسل فضا است. وی پیش از پیوستن به این انجمن غیردولتی، به عنوان مهندس هوافضا در راه‌اندازی موشك آریان 5 نقش تاثیر داشته است. وی مدرك خود را در رشته مهندسی هوافضا در استرالیا اخذ و در حال پایان دكترای خود در این رشته است.

چه چیز دانش فضایی برای شما هیجان انگیز است؟

به عنوان یك مهندس هوافضا، بطور مداوم شاهد پیشرفت‌های فنی در این صنعت و كاربرد آن در زندگی روزمره هستم. در مقام خودم به عنوان مدیر اجرایی انجمن مشورتی نسل فضا، مستقیما شاهدم كه دانش و صنعت فضایی بسیار متنوع است. حضور در این انجمن  فرصت خوبی است تا با افراد جوان و پرشور از سایر كشورها و با فرهنگ‌های مختلف در مورد یك موضوع مشترك یعنی فضا كار كنم.

چشم انداز فضا برای سال 2030 چیست؟

با توسعه صنعت فضایی شاهد كاهش هزینه‌های دستیابی به فضا خواهیم بود. این اتفاق منجر خواهد شد تا بیشتر كشورهای كوچك‌تر و بخش خصوصی وارد صنعت فضایی شوند. همچنین شاهد ظهوراشكال جدیدی از مشاركت فضایی و همگرایی فن‌آوری‌های متعدد فضایی در آینده خواهیم بود. استفاده از شبكه ارتباطات جهانی نیز توسعه خواهد یافت. در سال 2030 خواهید دید كه درصد بسیاری از مردم جهان از فن‌آوری دیجیتال استفاده می‌كنند. تمام این‌ها منجر به افزایش نرخ سواد، رشد اقتصادی، توانمندسازی و ایجاد شغل‌های جدید برای مردم جهان خواهد شد. در نهایت باید بگویم كه فضا نقش مهمی در حل مشكلات اجتماعی و اقتصادی ایفا خواهد كرد.

بنظر شما چه خطراتی فضا را تهدید می‌كند؟

با توجه به افزایش سریع تعداد سازمان‌های دولتی و غیر دولتی فضایی، بیم آن می‌رود كه فضا نیز با مسكونی شدن یا ازدحام ماهواره‌ها و ایستگاه‌های فضایی آلوده شود. علاوه بر اینكه تخریب عمدی سازه‌های فضایی خطرناك است، احتمال برخورد بین این سازه‌ها با افزایش تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین تدوین قوانین فضایی بین‌المللی واضح و قابل اجرا بسیار ضروری است، بطوری كه این اطمینان حاصل شود كه ماهواره‌های امروز زباله‌های فردا نخواهند بود. باید بدانیم كه ساختن فضا آسان اما پاك‌سازی آن بسیارسخت است.
به نظر شما انقلاب صنعتی چهارم چه تاثیری در فضا دارد؟

انقلاب صنعتی چهارم مدل‌های تجارت را تغییر داد و یك بازار مالی  گسترده ایجاد كرد. در مسیر انقلاب صنعتی چهارم، لازم است كه صنعت فضایی ازپیله خود خارج شود، نگاهی به خارج از گود بیاندازد و افراد بیشتری را درگیر كند. ایجاد رابطه بین فضا و اقتصاد اجازه می‌دهد تا محصولات فضایی بهینه شده و این محصولات  نیازهای در حال تغییر جامعه را برطرف كند.

منبع spacewatchme
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=782
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها