استارت‌آپ آمریکایی به خاطر پرتاب بی‌اجازه ماهواره جریمه شد

0 1,016

کمیسیون مخابراتی فدرال آمریکا (FCC) پس از فهمیدن آنکه یک استارت‌آپ فضایی چند ماهواره مخابراتی را بدون اجازه به فضا پرتاب کرده، این استارت‌آپ را از پرتاب ماهواره‌های دیگر منع کرد. استارت‌آپ سوارم تکنولوجیز (Swarm Technologies) که همچنان علاقه‌ای به رسانه‌ای کردن فعالیت‌های خود ندارد، ۴ ماهواره به فضا فرستاده است که به دلیل کوچک بودن بیش از حد، امکان ردیابی آن‌ها وجود ندارد و از این رو FCC اجازه پرتاب آن‌ها را به این استارت‌آپ نداده بود. مساله نگران کننده این است که این ماهواره‌های به سختی قابل شناسایی و ردگیری بوده و عدم ردگیری این ماهواره‌ها ممکن است هزاران ماهواره دیگر را که در مدار فضا در حال گردش هستند به خطر انداخته و با آن‌ها برخورد کنند.

ماهواره‌های سوارم که از ماهواره‌های مکعبی یک واحدی هم کوچکتر هستند، برای آزمایش سامانه مخابراتی تجربی این شرکت طراحی شده‌اند و FCC صدور اجازه پرتاب را منوط به افزایش ابعاد این ماهواره‌ها دانسته بود. این سازمان پس از بررسی اسناد مرتبط به پرتاب ماهواره‌بر PSLV متعلق به هند، متوجه وجود نام ۴ ماهواره Space BEE شرکت سوارم شد. البته این امکان نیز وجود دارد که قرار گرفتن این ماهواره‌ها به عنوان محموله در PSLV قبل از صدور تصمیم FCC بوده باشد. ماهواره‌بر هندی پی اس ال وی سی ۴۰ (P.S.L.V.C-40) در ژانویه گذشته به فضا پرتاب شد و علاوه بر ۴ ماهواره مذکور ۲۷ ماهواره دیگر را نیز در مدارهای مختلف قرار داد. 

استارت‌آپ سوارم تکنولوجیز در سال ۲۰۱۶ توسط سارا اسپانگلو و بنجامین لانگمیر، مهندسان سابق گوگل و اپل، تاسیس شده است. چهار ماهواره این شرکت از نظر ابعاد بسیار کوچک بوده و به اندازه یک کتاب کاغذی ساده هستند.
شبکه ارتباطی این ماهواره‌ها مبتنی بر اینترنت اشیا است و به نظر می‌رسد پرتاب آن‌ها به فضا برای امکان سنجی ارائه خدمات اینترنت اشیا در فضای خارج از کره زمین صورت گرفته است.
شرکت سازنده می‌گوید می‌توان از این ماهواره‌ها برای تقویت شبکه‌های ارتباطی در حوزه‌هایی همچون حمل و نقل و کشاورزی استفاده کرد. 

منبع Techcrunch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6047
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها