برگزاری کنفرانس فضایی برای مدیریت آب با مدیریت سازمان ملل در پاکستان

0 730

هفته گذشته بیش از صد نفر از کارشناسان، تصمیم‌گیرندگان، سهام‌داران و محققین از سرتاسر جهان برای شرکت در کنفرانسی با موضوع استفاده از فناوری فضایی برای مدیریت منابع آبی، در شهر اسلام‌آباد پاکستان حضور یافتند. این کنفرانس  که امسال چهارمین دوره خود را تجربه می‌کرد، به طور مشترک توسط دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد (UNOOSA) و بنیاد بین‌المللی شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز (PSIPW) سازماندهی و به میزبانی کمیسیون تحقیقات فضا و قسمت فوقانی اتمسفر پاکستان برگزار شد.

فناوری‌های فضایی همچون سنجش‌ از دور ماهواره‌ای، تاکنون ظرفیت‌های خود را برای موفقیت در چالش‌های مدیریت منابع آبی به اثبات رسانده‌اند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم با توجه به رشد سریع جمعیت و توسعه صنایع، فشار و تنش بیشتری بر روی منابع طبیعی محدود ایجاد می‌شود. بنابراین سنجش از دور پیوسته، برای جلوگیری از هدررفت منابع آبی و همچنین جلوگیری از سوانحی همچون سیل یا خشکسالی، امری ضروری به نظر می‌رسد.

سنجش از دور ماهواره‌ای می‌تواند اطلاعاتی در مورد متغیرات کلیدی مرتبط با آب همچون بارش باران، رسوبات، سیل‌ها، خشکسالی‌ها، ذخایر آبی، رطوبت خاک و تبخیر آب‌ها را با توجه به بازه‌های زمانی و مکانی مختلف فراهم کند. رویکرد فضاپایه ارزیابی و مدیریت منابع آبی خصوصا در کشورها و مناطقی از جهان که با کمبود منابع آبی مواجه هستند یا شبکه آبرسانی مناسبی ندارند، بسیار مهم است.

احسن اقبال (Ahsan Iqbal)، وزیر برنامه‌ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: «مقرون به صرفه بودن، دقت و ارزشمند بودن کاربردهای این فناوری بارها و بارها در نواحی مختلف اثبات شده است و بدون شک مدیریت موثر منابع آبی به کمک سنجش از دور ماهواره‌ای امکان‌پذیر خواهد شد.» وی افزود: «در مقطع حساس کنونی، افزایش آگاهی سیاست‌گذاران برای به‌کارگیری این فناوری در مدیریت منابع آبی و زمینه‌های دیگر، بسیار مهم است.»

سیمونتا دی پیپو (Simonetta Di Pippo)، مدیر UNOOSA نیز در این مورد گفت: «ما در این سازمان سعی می‌کنیم که همه‌کس و همه‌جا را از فواید فضا بهره‌مند سازیم. با توجه به اینکه بشر باید برای حفظ منابع آبی تلاش بیشتری بکند، وظیفه ما به طور جدّ این است که آگاهی عمومی را در مورد اینکه فناوری‌های فضایی چطور می‌توانند به حل مشکلات آبی کمک کنند، بالا ببریم. این کنفرانس همچنین به چگونگی مشارکت فناوری‌های فضایی در دستیابی به ششمین هدف توسعه پایدار یعنی “آب پاک و بهداشت و درمان” و طور کلی هر هفده هدف این برنامه می‌پردازد.»

منبع spaceref
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5969
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها