برتری فضایی آمریکا یا ضعف اطلاع‌رسانی روسیه

0 536

آکادمیسین میخائیل ماروف در خصوص نقش روسیه در فضا اظهار نظر کرده و گفته که رشته فضانوردی روسیه با کمبود تبلیغات روبه‌رو است که ایلان ماسک میلیاردر و بنیان گذار شرکت اسپیس ایکس هزینه زیادی صرف تبلیغات طرح‌های فضایی خود می‌کند.  او پرتاب هر موشک را به یک شو مبدل می‌کند و حتی چندی پیش خودروی شخصی خود را به فضا فرستاد.  با وجود این، حساب کلی به نفع روسیه است.
اگر تمام پرتاب‌های سفینه‌های باری بی‌سرنشینی را که آمریکا، چین و دیگر کشورها به فضا انجام دادند را با هم جمع کنیم، ۳۶ پرواز و ۲ پرواز نافرجام بوده است. در حالی که روسیه ۱۵۸ پرواز موفق و ۳ پرواز نافرجام داشته است. چرا در باره این همه پرواز موفق کم صحبت می‌شود و فقط توجه را بر پروازهای نافرجام متمرکز می‌کنند؟
با وجود شرایط سختی که رشته فضانوردی روسیه در دهه ۱۹۹۰ پشت سر گذاشت،  روسیه توانست در این رشته به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابد که یکی از آن‌ها امضای فرمان ساخت موشک حامل مافوق سنگین است که روسکاسموس سال‌ها در انتظار آن بود. اگر همه چیز بخوبی پیش برود، روسیه تا دهه ۲۰۲۰  موضع پیشرو خود در این رشته را تحکیم خواهد بخشید.
به نظر من روسیه نیازی به سازماندهی شوی فضایی مثل نمونه ایلان ماسک ندارد. اما باید به‌شکلی قابل فهم برای مردم توضیح داده شود که برای چه تحقیقات فضایی انجام می‌شود و خدمه ایستگاه بین‌المللی فضایی مشغول چه کارهایی در مدار زمین هستند.
 


منبع خبرگزاری برنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5922
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها