منظومه سنجشی راداری جدید کانادا برای تقویت سهم بازار این کشور در جهان

0 1,276

شرکت کانادایی MDA از ماموریت‌های جدید سنجشی خود خبرداد که به صورت شبانه‌روزی و بدون توجه به شرایط آب و هوایی انجام خواهد گرفت. ترکیب داده‌های راداری دقیق منظومه جدید رادارست با تصاویر اپتیکال با کیفیت متوسط و بالای ماهواره‌های قبلی رادارست یک و دو، قرار است اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مشتریان مختلف در زمینه خدمات اضطراری، صنعت نفت و گاز و کاربردهای نظارتی قرار دهد. 

منظومه سنجشی رادار ست

رئیس جدید شرکت MDA کانادا (MacDonald, Dettwiler and Associates) در اولین مصاحبه خود، از ایجاد افقی جدید در صنعت فضایی کانادا در سال جدید صحبت به میان آورده است و تأکید دارد که ظرفیت فضایی کانادا با پرتاب منظومه سنجشی رادارست (RADARSAT) جنبه جدیدی به خود می‌گیرد. مایک گرینلی (Mike Greenley) با اشاره به این‌که بخش فضایی کانادا بیشتر درزمینهٔ مخابرات ماهواره‌ای و سنجش راداری معطوف بوده، می‌گوید:«با راه‌اندازی منظومه سنجشی رادارست، فرصت جدیدی برای رشد صنعت فضایی کانادا فراهم می‌شود به‌طوری‌که امکان رقابت در ارائه خدمات بیشتر در حوزه سنجش‌ازدور، برای سازمان فضایی کانادا (CSA) مهیا می‌شود.»  

سازمان فضایی کانادا که در ساخت ماهواره‌های ترا (Terra )و کلودست (CloudSat) با ناسا همکاری داشته است، تاکنون عمده فعالیت‌هایش در همکاری‌های بین‌المللی به طراحی حسگرها و قطعات راداری اختصاص داشته است. این سازمان در دهه‌های 90 و 2000 میلادی علاوه بر ارسال چند فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی و ایستگاه فضایی میر متعلق به روسیه، ماهواره‌ سنجش‌ازدور رادارست-۱ (RADARSAT-۱) را به‌عنوان اولین ماهواره‌ سنجشی خود در ۱۳ آبان ۱۳۷۴ به فضا فرستاد و همچنین در آن زمان، همکاری‌هایی را با ناسا و سازمان فضایی اروپا (ESA) شکل داد.

پس از پرتاب ماهواره‌ رادارست-۲ (Radarsat-۲) در سال ۱۳۸۶و پس از یک وقفه‌ یک‌ساله و با داشتن بازخوردی مثبت از سوی بازار تقاضا خدمات سنجش‌ازدور، این سازمان قراردادی چهل میلیون دلاری را با شرکت MDA برای آغاز طراحی منظومه‌ سنجشی رادارست شامل سه ماهواره امضا کرد. پس از تأمین بودجه‌ این مأموریت در سال ۱۳۹۱، زمان پرتاب این سه ماهواره به فضا سال ۱۳۹۷ در نظر گرفته شد. سازمان فضایی کانادا و MDA امیدوار هستند که با راه‌اندازی این منظومه، قراردادهای خوبی به‌خصوص با مشتریان اروپای شرقی و آسیایی به امضا برسانند.

شرکت MDA در حال حاضر یکی از چهار بخش ماکسار (Maxar) در کنار دیجیتال گلوب (digital globe) سازنده ماهواره فضایی سیستم لورال (SSL)  است؛ ماکسار شرکتی که قبلا توسط MDA و Radiant Solutions (رادینت سولوشن) که یک شرکت اطلاعات جغرافیایی در سال 2016 تاسیس شد.
منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5580
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها