1396/10/13

سامانه موقعیت یابی بیدو به برنامه جهانی امداد و نجات پیوست

منظومه ناوبری و موقعیت‌یابی ماهواره‌ای بیدو چین، به برنامه بین‌المللی جستجو و نجات کشتی‌ها و هواپیماها ، تحت عنوان « کاسپاس – سارسات» (Cospas-Sarsat) پیوست. در این برنامه جهانی چهل و چهار کشور همچون روسیه، کانادا ، آمریکا عضو هستند که در نشست اخیر آن در مونترال کانادا، چین هم به عضویت این برنامه میان...
سامانه موقعیت یابی بیدو به برنامه جهانی امداد و نجات پیوست

منظومه ناوبری و موقعیت‌یابی ماهواره‌ای بیدو چین، به برنامه بین‌المللی جستجو و نجات کشتی‌ها و هواپیماها ، تحت عنوان « کاسپاس – سارسات» (Cospas-Sarsat) پیوست. در این برنامه جهانی چهل و چهار کشور همچون روسیه، کانادا ، آمریکا عضو هستند که در نشست اخیر آن در مونترال کانادا، چین هم به عضویت این برنامه میان انسان‌دوستانه درآمد. 

بسیاری از هواپیماها وکشتی‌ها و وسایل نقلیه دستگاه فرستنده رادیویی خاصی را حمل کرده که اطلاعات مکانی وسیله را به مجموعه ماهواره‌ای سارست در مدار LEO می‌فرستد. اما به دلیل کم ارتفاع بودن و خطا داشتن مجموعه ماهواره‌ای سارست، این روند با مشکلات جدی روبرو شد و ضرورت اجرای موقعیت‌یابی دقیق‌تر با توجه به ماجرای هواپیمای «بوئینگ» شرکت هواپیمایی مالزی که در تاریخ 8 ماه مارس 2016، در راه پرواز از کوآلالامپور به پکن ناپدید شد، بیش از پیش احساس شد.

به همین منظور چندی پس از این حادثه، برنامه کاسپاس–سارسات برای استفاده از ماهواره‌های موقعیت‌یابی جهانی در کنار مجموعه ماهواره‌های سارست مطرح شده و کشورهای قابل توجهی اعلام مشارکت در این طرح کردند و چین با پیشنهاد بکارگیری سامانه موقعیت‌یابی بیدو در این برنامه، به استقبال آن رفت.

سامانه موقعیت یابی بیدو به برنامه جهانی امداد و نجات پیوست
منبع: gpsdaily

خدمات و کاربردها | ناوبری فضایی |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

سفر فضاپیمای BepiColumbo به سمت سیاره عطارد آغاز شد

اولین مأموریت آژانس فضایی اروپا (ESA) به سیاره عطارد بامداد روز ۲۸ مهر از پایگاه فضایی گویان فرانسه آغاز شد. فضاپیمای بپی‌کلمبو (BepiColumbo ) رأس ساعت ۵:۱۵بامداد سوار بر ماهواره‌بر آریان ۵ پرتاب شد و سفری هفت ساله را به سمت نزدیک‌ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید آغاز کرد. فاصله زمین تا عطارد ۲۴۰میلیون کیلومتر است ولی کل سفر فضاپیمای مورد بحث به حدود 9 میلیارد کیلومتر خواهد رسید. با وجود هوای نیمه ابری، عملیات پرتاب با تلاش مشترک آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی ژاپن (JAXA) به شکل بی نقصی انجام شد. دو دقیقه پس از پرتاب، دو بوستر اولیه از آریان ۵ جدا شدند. طی ۹دقیقه وظیفه موتور اصلی هم به پایان رسید و BepiColumbo سوار بر ماژول انتقال و مرحله بالایی به مدار پایینی زمین رسیدند. نهایتاً در زمان ۲۷دقیقه پس از پرتاب، فضاپیما به طور کامل از سامانه پرتاب جدا شد و سفرش را آغاز کرد. سیگنال‌های اولیه نشان می‌دهند که ماهواره مورد بحث کاملاً سالم و عملیاتی است. به خاطر نیروی گرانش عظیم خورشید، انرژی مورد نیاز برای رسیدن به عطارد تقریباً معادل انرژی برای رسیدن به پلوتو است. آریان ۵ قدرت کافی برای طی این مسیر ندارد و پیشرانه‌های یونی روی فضاپیما هم از عهده این کار بر نمی‌آیند. به همین دلیل بپی‌کلمبو مجبور است مانورهای خاصی را برای دستیابی به سرعت مورد نیاز انجام دهد. یکی از این مانورها در سال ۲۰۲۰ دور زمین انجام می‌شود، دو مورد در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ دور سیاره ناهید، و شش مانور بین سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۵ دور عطارد تا نهایتاً فضاپیما در تاریخ پنجم دسامبر ۲۰۲۵ در مدار مورد نظر قرار گیرد. پس از قرار گرفتن در مدار، بپی‌کلمبو به دو مدارگرد تقسیم می‌شود: مدارگرد مرکوری (MPO) متعلق به آژانس فضایی اروپا و مدارگرد مگنتوسفری مرکوری (MMO) متعلق به ژاپن. برای اولین بار است که دو فضاپیما به شکل همزمان به سمت عطارد ارسال می‌شوند تا در مورد ساختار، میدان مغناطیسی و فقدان اتمسفر این سیاره تحقیق کنند.