سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاران خطرپذیر در بخش خصوصی صنعت فضا

0 684

آمار و ارقام به دست آمده از میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده طی یک سال گذشته نشان می‌دهد که سرمایه‌ها بیشتر از گذشته، راه خود را به سفرهای تجاری فضایی پیدا کرده‌اند. سالی که با حضور قدرتمند بخش خصوصی همراه شده است و شرکت‌هایی همچون بلو اوریجین و اسپیس‌ایکس نقش کلیدی در آن ایفا کرده‌اند.

با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری ۹۴۱ میلیون دلاری جف بزوس، موسس و مدیرعامل آمازون و بلو اوریجین، در این صنعت و جذب سرمایه ۳۲۵ میلیون دلاری اسپیس‌ایکس، به‌خوبی متوجه می‌شوید که در حال حاضر سفرهای تجاری فضایی بیش از هر زمانی در نظر سرمایه‌گذاران جذاب به نظر می‌رسند و توجه‌ بسیاری را به سمت خود جلب کرده‌اند.

آمارها نشان از این دارند که از سال ۲۰۰۹ تاکنون بیش از ۲۵۰ شرکت حاضر در این صنعت موفق به جذب مجموعا ۱۲ میلیارد دلار سرمایه خصوصی شده‌اند. تعداد سرمایه‌گذارهای خطرپذیر در صنعت فضا طی این سال‌ها روندی سینوسی را دنبال کرده است. تا سال ۲۰۱۳ تعداد سرمایه‌گذاری‌ها رو به افزایش بوده است؛ اما تا پیش از اوج‌گیری در سال ۲۰۱۵ شاهد افت تعداد آن‌ها بوده‌ایم. طی سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تقریبا می‌توان گفت که ۱۰۰ کمپانی خصوصی موفق به جذب حداقل یک سرمایه‌گذار شده‌اند.

آمارها همچنین نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۷ میلادی چیزی حدود ۲ میلیارد دلار در بخش خصوصی صنعت فضا سرمایه‌گذاری شده است. حدود ۹۴ درصد از این میزان از سوی سرمایه‌گذاران خطرپذیر و ۶ درصد نیز از سوی شرکت‌های خصوصی تامین شده است.

چد اندرسون، مدیرعامل اسپیس انجلز، از سال ۲۰۰۹ به عنوان طلوع دوران کارآفرینی فضایی یاد می‌کند و توضیح داده است که ۸۸ درصد از ۲۵۰ شرکت خصوصی صنعت فضا که موفق به جذب سرمایه‌های غیردولتی شده‌اند طی ۸ سال گذشته همراه با این مسیر بوده‌اند. امسال تبدیل به اولین سالی می‌شود که بخش خصوصی توانسته است با انجام فعالیت‌های فضایی از برنامه‌های دولتی پیشی بگیرد. تا ماه سپتامبر امسال ۴۱ پرتاب تجاری انجام شده است؛ در حالی که ۲۸ برنامه تحت قرارداد با دولت‌ها صورت گرفته‌اند.

منبع نوپانا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5190
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها