ایرباس با منظومه پلیداس‌نئو بازار سنجش از دور را متحول می‌کند

0 1,206

تولید 4 ماهواره‌ی سنجشی با دقت بسیار بالای ایرباس که قرار است منظومه‌ی ماهواره‌ای پلیادس نئو (Pléiades Neo) را تشکیل دهند، این روزها طبق برنامه پیش می‌رود؛ برنامه‌ای که زمان پرتاب آنها را سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته است. این ماهواره‌ها قرار است در کنار منظومه‌ی فعلی ایرباس متشکل از ماهواره‌های اپتیکال و راداری، عملکرد بهبودیافته‌ای را ارائه داده و بازار را به‌دست بگیرند.

این 4 ماهواره‌ی اپتیکال و بسیار دقیق، تعداد بازدیدهای روزانه از هر نقطه‌ی زمین را دو برابر خواهند کرد و هرکدام از آنها نیم میلیون کیلومتر مربع در روز با دقت تصویربرداری ۳۰ سانتیمتر را به ظرفیتهای قابل ارائه‌ی ایرباس اضافه می‌کنند. تصاویر تهیه‌شده توسط این ماهواره‌ها سپس به پلتفرم آنلاین OneAtlas ارسال می‌گردند که دسترسی فوری به داده‌ها و آنالیزهای ایرباس را برای مشتریان فراهم می‌کند.

اورت دودوک (Evert Dudok) مدیر بخش مخابرات، اطلاعات و امنیت سازمان دفاع و فضای ایرباس (Airbus DS) می‌گوید: «به کمک پلیادس نئو، ما پیشرفته‌ترین منظومه‌ی دقت-بالا را برای مشتریان تجاری و دولتی با 14 ماهواره‌ی فعال در اختیار خواهیم داشت.» وی افزود: «مجهز شدن پلیادس نئو به جدیدترین فناوری مخابرات لیزری، سرعتی را به مشتریان ایرباس ارائه می‌دهد که تا مدتها در این صنعت بی‌رقیب خواهد ماند.»

پلیادس نئو از سامانه‌ی مخابراتی رله‌ی داده‌ی ایرباس با نام  بزرگراه داده‌ی فضایی (SpaceDataHighway)
برای اطمینان حاصل کردن از کمترین تاخیر و بیشترین حجم انتقال داده
استفاده می‌کند. شایان ذکر است که این منظومه اولین منظومه‌ی تجاری‌ای
خواهد بود که از این فناوری استفاده می‌کند.

با استفاده از پهنای باند بالقوه‌ی مخابرات لیزری تا ۱/۸گیگابیت بر ثانیه و جایگیری مناسب ماهواره‌های رله در مدار GEO، پلیادس نئو می‌تواند روزانه تا ۴۰ ترابایت داده را به صورت آنلاین به زمین مخابره کند. این در حالیست که امروزه تاخیرات زمانی تا چند ساعت نیز در این زمینه وجود دارد. ۴ ماهواره‎ی جدید ایرباس همچنین به ترانسپاندرهای باند Ka مجهز خواهند بود که در مواقع بلایای طبیع و شرایط بحرانی بتوانند با ایستگاه زمینی ارتباط برقرار کرده و تصاویر خود را حتی بدون ارتباط لیزری مخابره کنند. با کمک این منظومه، ایرباس ظرفیتهای نظارتی مشتریان خود را افزایش خواهد داد و عملکرد سنجش از دور را بهبود خواهد بخشید.

منظومه‌ی پلیادس نئو که سرمایه‌گذاری، تولید، مالکیت و اپراتوری آن به طور کامل به عهده‌ی خود ایرباس است، پیشرفت مهمی در بازار سنجش از دور محسوب گشته و طی ۱۵سال آینده به صورت مستمر به مشتریان خود خدمات با کیفیتی ارائه خواهد کرد.

منبع spacewatchme
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4705
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها