وقف علمی برای توسعه صنعت فضایی

0 1,535

امیرحسین مجیدیان:رشد علمی و رسیدن به جایگاهی شایسته در حوزه علم و فناوری به عزم و یاری همگانی نیاز دارد. یکی از ساده‌ترین این همکاری‌ها، درخواست کمک برای ساخت مدرسه است که کشور ما در این زمینه سابقه درخشانی دارد، اما حمایت از توسعه علم و فناوری فقط به ساخت مدرسه محدود نمی‌شود. شاید وقتی از داروهای درمانی برای بیماری‌های صعب‌العلاج صحبت می‌شود هیچ تصوری از حمایت خیرین برای تحقیقاتی که در این زمینه انجام می‌شود، در ذهن شما نقش نبندد، اما حمایت از طرح‌های تحقیقاتی و ساخت و توسعه فضاهای علمی از دیگر برنامه‌هایی است که با حمایت‌های مردمی تسریع می‌شود. در سال‌های اخیر شاهد پررنگ شدن حمایت‌های مردمی از فعالیت‌های علمی و آزمایشگاهی هستیم که شکل جدیدی از وقف علمی را فراتر از ساخت مدرسه به تصویر می‌کشد.

با توجه به این امر، دکتر کریمی مزرعه شاهی، استاد دانشگاه خواجه نصیر، به وقف علمی در بخش فضایی کشور اشاره داشته و می‌گوید: «یکی از بهترین مواردی که شاید مشکل  نداشتن بودجهٔ ثابت و مشخص بخش فضایی را حل کند، وقف علمی است.چرا نباید از این فرصت دینی برای رشد علمی استفاده کنیم؟ اتفاقاً می‌توانیم با علما و مراجع اسلام در قم و همچنین سازمان اوقاف اسلامی صحبت کنیم، و برای آن‌ها مبحث را تفهیم و توجیه کنیم. تبیین موضوع کنیم که چرا بخش فضایی در آیندهٔ جامعهٔ اسلامی تأثیرگذار است.باید گفته شود که ظرف چند سال آینده برای رفاه مردم، برای زندگی مردم و برای تأمین امنیت ملی و با  وضعیت استراتژیکی کنونی‌مان،جایگاه بخش فضایی چقدر حائز اهمیت هست.»

رئیس سابق پژوهشگاه فضایی ایران ضمن بیان این مطلب که وقف علمی می‌تواند ثبات بودجه و تبع آن ثبات روند حرکتی را به همراه آورد، بیان داشت: «در کلان مملکت اگر آن باور و اعتقاد وجود داشته باشد که قابلیت بهره‌برداری و شکوفایی صنعت فضایی در کشور وجود دارد،بقیه مسائل قابل‌حل است. وقتی مقام معظم رهبری این‌همه به موضوع فضایی تأکیددارند و در جلسات با مسئولین برای این‌که چرا فعالیت‌ها با کاهش سرعت همراه شده است یا تعطیل‌شده است، دعوا می‌کنند پس باید همهٔ مسئولین عمیقاً به ارزش و اهمیت صنعت فضایی تفکر کنند.»

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1741
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها