چگونه بودجه مادام‌العمر فضایی فراهم کنیم؟

0 1,200

محمد امین آهنگری: بنا به گفته خبرگزاری مهر فناوری فضایی در بودجه پیشنهادی سال ۹۶ که از سوی دولت به مجلس ارائه‌شده حدود ۲ هزار میلیارد ریال ردیف اعتبار دارد که کاهش بودجه را نسبت به سال ۹۵ نشان می‌دهد. چراکه در سال ۹۵ فناوری فضایی بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار دریافت کرد که این مبلغ علاوه بر هزینه کرد سازمان فضایی و مرکز ملی فضایی، به توسعه کاربردهای فضایی نیز اختصاص یافت.
حسن کریمی مزرعه‌شاهی با ابراز نگرانی بابت کاهش بودجه‌ی فضایی، بیان داشت: «برای اجرای برنامه‌های فضایی باید ثبات ایجاد کنیم، برای اینکه ثبات ایجاد شود می‌بایست دستمان را از کیسه‌ی دولت دربیاوریم تا کسی احساس نکند که الآن فردی برای ریاست بخش فضایی می‌آید و پیگیر امور فضایی هست، ولی باروی کار آمدن فردی دیگر؛ توجه به صنعت فضایی پایین می‌آید. برای تحقق این امر، باید از یک ردیف و محل‌هایی، حداقل بودجه‌ای را برای حوزه‌ی فضایی ایجاد کنیم. سپس بر اساس برنامه‌ها و بودجه‌های دولتی، اگر شرایط جور باشد تا حداکثر بودجه فراهم کنیم. بنابراین کف را باید داشته باشیم و سقف بودجه به وضعیت اقتصادی برمی‌گردد.»

رئیس سابق پژوهشگاه فضایی، صحبت خود را این‌گونه ادامه داد: «راجع این حداقل بودجه که همیشه باید وجود داشته باشد، باید بگویم که در حال حاضر کف بودجه صفر هست. یعنی  اینکه اگر بودجه‌ای از طرف دولت نرسد، تمام فعالیت‌ها متوقف می‌شود. اما چندین راه وجود دارد که مقدار این کف، اضافه شود. سابقا مشابه این امر در کشور اتفاق افتاده است. لازم نیست که به بودجه‌ی نفت وصل شویم، بلکه می‌توانیم به‌طور مثال در حوزه‌ی معدن و درآمدهای معدنی اتکا کنیم، چراکه کشور مایکی از سرزمین‌های غنی به لحاظ دارایی‌های معدنی است. یا از منابع مشابه دیگر که ثابت در کشور هست و به‌جایی دیگر برنمی‌خورد. من چند بار هم پیشنهاد داده‌ام که برای وضع بودجه‌ی ثابت از طرف حاکمیت و نه از طرف دولت، طرح پیش مقام معظم رهبری برده شود و با اجازه‌ی ایشان تثبیت شود تا این بودجه مادام‌العمر شود. دیگر نیازی نیست که همواره غصه و دغدغه داشته باشیم.»

کریمی در پایان تأکید داشت: «رقم این بودجه عددی نیست که نتوان بودجه‌ای ثابت برای آن پیش‌بینی نشود. با ایجاد ثبات و داشتن بودجه‌ی همیشگی، می‌توانیم جوانان را علاقه‌مند به بخش فضایی کنیم و کمی بعد از توسعه فضایی و در پیش گرفتن روندی باثبات، از شرکت‌های دانش‌بنیان و خصوصی حمایت کنیم.»

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1726
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها